Gå til sidens hovedinnhold

Andektig Andsnes åpnet ballet

Artikkelen er over 1 år gammel

Været var med på notene fra første stund da det som skulle vise seg å bli en åpningskonsert som manet til de store følelsene hos publikum, gikk av stabelen på Valdres Folkemuseum fredag kveld, anført av Leif Ove Andsnes.

Med et velkjent navn – også i internasjonal målestokk – som trekkplaster, var det mange som kjente sin besøkelsestid og trakk mot Valdres Folkemuseum da det var duket for åpningskonsert for Valdres sommersymfoni, som i år jubilerer med sine 25 år.

Faktisk fant over tusen publikummere veien til uteamfiet på Valdres Folkemuseum denne kvelden – godt over hundre tilhørere mer enn det arrangørene selv hadde regnet med.

Lokal konsertmester

Foran et smekkfullt uteamfi ønsket kulturprofil, artist og tidligere kulturminister Åse Kleveland velkommen ved å ta stemmeprakten i bruk. Med henvisning til årets festivaltema, «vennskap», og konsertens tittel, «Å høre sammen», framførte hun «Venners vise».

Like etter at de første tonene var satt denne kvelden, kom kraftige drag med vind kastende innover Strandefjorden, ristet lett i uteamfiets glassvegger og ga første forvarsel om regn med mørke skyer i emning. En dramaturgi et operaorkester verdig. Til lyden av raslende bjørkeløv og bølgeskvulp fra Strandefjorden, var det nemlig Operaorkesteret som fikk slippe til – med festivalens egen kunstneriske leder, Guro Kleven Hagen, i front som konsertmester.

I takt med dirigent Tabita Berglunds håndfaste bevegelser økte de mørke skyene i tilfang, før regnet til slutt slo til. Det satte imidlertid ingen stopper for publikums opplevelse. Dekket i regnponchoer og med paraplyer over hodene sørget tilhørerne for ikke å la regnet slippe inn.

Spilte og dirigerte


Da Leif Ove Andsnes tok plass foran tangenter og operaorkester for å gi seg i kast med klaverkonsert nr. 20 i d-moll, K. 466, av en av tidenes fremste komponister, Wolfgang Amadeus Mozart, viste været seg etter hvert omsider fra en mer gjestmild side.

Til himmelske toner fra Andsnes’ flygel presset solstrålene seg gjennom skydekket. I tillegg til å la fingrene fly over tangentene, ledet den internasjonalt anerkjente pianisten og stjernesolisten de vel førti orkestermedlemmene stødig med fast hånd – både sittende og stående ved klaveret.

Med regnponchoene pakket ned i sekken, kunne publikum nyte en pause i solskinnet, før det i konsertens andre del ventet en real «drømmereprise». Operaorkesteret fortsatte, under ledelse av Tabita Berglund, på Shuberts «ufullendte» symfoni, symfoni nr. 8 i h-moll, før Leif Ove Andsnes igjen entret scenen til stor jubel for framførelsen av nok en klaverkonsert av Mozart, klaverkonsert nr. 21 i C-dur, K. 467.

For andre gang denne kvelden, fikk publikum se mesteren i aksjon i gnistrende samspill med Operaorkesteret. Andsnes tar hele kroppen i bruk i fullførelsen av sitt musikalske forsett og måtte selv tørke noen svetteperler fra pannen etter kraftanstrengelsen da siste sats var fullført under åpningskonserten, som definitivt var en jubilant verdig.

Kommentarer til denne saken