Lokallakk: Micha og Kristian i Marshall Paints. De står med en gammel veteran som blir omlakkert i FN-fargene.
Susanne Adensfield

Ønsker å bli det ledende verkstedet innen fem år

På Spikarmoen har Marshall Paints holdt til siden 8. januar 2018. Med investeringer i topp utstyr og fokus på miljø og det grønne skiftet, håper de å bli ledende i sitt felt innen fem år.
Publisert

Fagernes: Det var ikke akkurat et umettet marked guttene etablerte seg i, da de åpnet dørene til sitt nye verksted ifjor vinter. Spesielt ikke når den nærmeste konkurrenten ligger omtrent vegg i vegg. Men Micha Marshall (42), opprinnelig fra Belgia, har omtrent vokst opp i et lakkeringsverksted, og med 25 års erfaring på baken var det på tide å prøve for seg selv. Han ble kjent med Kristian Sønnervik (22) ganske tidlig etter han kom til Norge da han flyttet hit for fem år siden, og sammen bestemte de seg for å satse. Micha med lakkeringen, Kristian med det administrative.

– Det var et ganske "bold move". Men man må tenke litt på seg selv også, og jeg vurderte fram og tilbake i et år før jeg turte å ta sjansen og starte selv, forteller Micha, som frem til da bare hadde vært ansatt for andre.


Forarbeid: I tillegg til rollen som daglig leder, utfører også Kristian forarbeidet før "Picasso", altså Micha, setter i gang med lakkeringen.

Forarbeid: I tillegg til rollen som daglig leder, utfører også Kristian forarbeidet før "Picasso", altså Micha, setter i gang med lakkeringen. Foto:

Trivelig miljø: Det er full rulle hos Marshall Paints, og de får ofte besøk av kunder og andre nysgjerrige som slår av en prat.

Trivelig miljø: Det er full rulle hos Marshall Paints, og de får ofte besøk av kunder og andre nysgjerrige som slår av en prat. Foto:

Fremtidsrettet lakk

Nå har bedriften rullet i over et år. Verkstedet leier de av Valdres Bil, som også sender klienter med behov for skadelakkering ned til dem.

– Det var omtrent bare å starte da vi fikk lokalene, siden det hadde vært lakkeringsverksted her tidligere også. Men vi pusset opp litt, la blant annet inn nytt gulv og fikk på plass kontor der det før bare var et lager, forteller Kristian.

Men guttene tenker framtidsrettet. Utstyr er investert i med både miljø og effektivitet i baktanke. Nå er det tatt i bruk grunning som herder i løpet av få sekunder under UV-lys - noe som sparer både tid og kostnader for kunden. Langsiktig planlegger de å bruke også UV-tørkende lakk - noe som både helsa, miljøet og økonomien vil nyte godt av.

– Vi prøver å være et ganske fremtidsrettet og moderne lakkeringsverksted, og å være så lite skadelig for miljøet som mulig, forteller Kristian.

De venter også på det seneste innen scanning-teknologi. Scanneren, til å scanne bilfarger, skal gi en langt mer nøyaktig fargegjengivelse enn tidligere produkter. Den har vært i utvikling i flere år, og guttene ser ikke bort ifra at de var langt oppe, om ikke først, på bestillingslista.

Fargeblanding: Micha ser på skjermen for å finne ut hvor mange gram han skal ha av hvert pigment for å oppnå fargen som bilen som er inne for skadelakkering, skal ha. – Det gjelder å ikke komme fyllesyk på jobb her, bare et gram for mye eller for lite og det er fullstendig feil farge, forteller han og imiterer krise med hendene.

Fargeblanding: Micha ser på skjermen for å finne ut hvor mange gram han skal ha av hvert pigment for å oppnå fargen som bilen som er inne for skadelakkering, skal ha. – Det gjelder å ikke komme fyllesyk på jobb her, bare et gram for mye eller for lite og det er fullstendig feil farge, forteller han og imiterer krise med hendene. Foto:

Alle farger i verden: På dette stativet kan guttene blande alle farger i spekteret.

Alle farger i verden: På dette stativet kan guttene blande alle farger i spekteret. Foto:

Spesialisering på special paints

I alle bransjer er det viktig å skille seg ut, og å tilby det lille ekstra. Noe av det Micha tok med seg fra Belgia, var prinsippet om "spot repair".

– Der krever omtrent forsikringsselskapene at alt som kan, skal fikses lokalt istedet for å omlakkere hele delen. Her er det ikke like vanlig, og forsikringsselskapene sier ikke så mye på det. Men det er billigere for alle parter, og tar langt kortere tid.

I tillegg gjelder det å ha det artig mellom all skadelakkering. De ønsker å spesialisere seg på "special paints", og får støtt inn flere fargerike oppdrag. I lakkeringsrommet står det nå en gammel veteran som skal omlakkeres i FN-fargene. I verkstedet står det en Harley Davidson med en hypnotiserende rødglitrende lakk.

– Vi har også tenkt på å muligens starte med foliering. Mange ønsker seg en ny farge på bilen, men rygger kanskje litt unna på grunn av prisen. Og så er det fryktelig enkelt, og folien kan bare rives av om bilen skal selges for eksempel.

De er fornøyde med plassen og bedriften per dags dato.

– Det er full rulle her. Folk kommer innom hele tiden for å slå av en prat og se hva vi driver med, og det er ganske hyggelig. Dessuten er vi et miljø her på Spikarmoen som har blitt som et lite samfunn, der alle tar vare på hverandre. Vi har også mye å takke støttespillerne våre, Valdres Bil for, avslutter Kristian.

UV-herding: UV-lyset herder lakken på 30 sek, og er derfor både kostnadeffektit og tidssparende.

UV-herding: UV-lyset herder lakken på 30 sek, og er derfor både kostnadeffektit og tidssparende. Foto:

Hypnotiserende: En HD med sprek glitterlakk.

Hypnotiserende: En HD med sprek glitterlakk. Foto:

Lokallakk: Micha og Kristian i Marshall Paints. De står med en gammel veteran som blir omlakkert i FN-fargene.

Lokallakk: Micha og Kristian i Marshall Paints. De står med en gammel veteran som blir omlakkert i FN-fargene. Foto:

Presisjon: Micha har 25 års erfaring med lakkering på baken, og forteller at han ikke kan se for seg å gjøre noe annet.

Presisjon: Micha har 25 års erfaring med lakkering på baken, og forteller at han ikke kan se for seg å gjøre noe annet. Foto:

Artikkeltags