Bussen er berget og like fin,. Les også Bussen på vegen igjen, kunne kjøres til Fagernes på egne hjul
– Det er etter mitt syn et brudd på tankegangen om å bygge hele innlandet, dersom vi flagger alt til fylkeskommunal drift rundt fylkeshuset, mener Haldor Ødegård. Foto: Bjørn Karsrud Les også – Mange bussjåfører har fire timers arbeidsdag, med fire timers ubetalt pause i midten
Viktig: Bybussen er eit viktig kollektivtibod mellom Fagernes og Leira. Les også Rot med rutetabell
Faresignaler: – Hvorfor står ekspressbussnæringen overfor en fare for nedleggelse når det er opprettet en kompensasjonsordning med bevilgede midler, spør administrerende direktør Merethe Olsen i NOR-WAY Bussekspress AS. Foto: NOR-WAY Bussekspress Les også – Takk og farvel til privateide ekspressruter i Norge
Sjåfør: Ola Kristian Hegge hadde for høvet utstyrt seg med sjåførluve, billettrull og billettveske. Foto: Bjørn Karsrud Les også Då Ola Kristian køyrde turbuss til Buckingham Palace på Viking Stop piggdekk
Mista rutekjøringa: I 2015 mista JVB rutekjøringa til Trønderbilene. Anbodsordninga blir no vurdert. Foto: Bjørn Karsrud Les også Fylkesrådmannen seier nei til å droppe anbod på buss
Valdresekspressen står bom fast med to busser, sier Helge Kvame. Les også – Tror aldri vi har hatt passasjerer som må vente så lenge som i dag, denne saken bør få et etterspill
Ingen dramatikk da en skolebuss havnet utenfor vegen med bakenden. Foto: Innsendt Les også Skolebuss i grøfta i Brekkudn – hadde ikke lagt på kjetting
Gunn Aina Heggelihaugen fra Sør-Fron er bussjåfør for Ringebu Bilruter og var på vei til Vinstra med 28 skoleunger da bussen ble påkjørt tirsdag morgen. Foto: Kristin Veskje Les også Bussjåfør Gunn Aina (45): – Ungene var veldig rolige, men det er klart de merket smellen skikkelig
Trønderbilene: Det er ikke busstreik i Valdres, men fortsetter streiken er det bare et tidsspørsmål før det kommer ytterligere uttak. Foto: Marit Beate Kasin (arkiv) Les også Busstreiken: Fortsatt ingen kontakt mellom partene. Valdres er ikke rammet – bortsett fra to avganger
INGEN ENDRING: Store deler av landet er fortsatt rammet av streik blant bussjåførene. Illustrasjonsfoto: Terje Pedersen / NTB Les også Busstreiken: Fortsatt ingen kontakt mellom partene
Ikkje på buss: Skal du reise med ekspressbuss, må du reise utan hund. Foto: Bjørn Karsrud Les også – Eg hadde eit sterkt ønske om å flytte til Valdres, men dette måtte skrinleggast fordi eg ikkje kan ta med hund på Valdresekspressen
Frå 2016: Trønderbilene starta si operatørverksemd i Valdres 1. juli 2016. Foto: Bjørn Karsrud Les også Det går bra for selskapet som fekk busstransporten i Valdres Trønderbilene har etter anbodsovertakinga overført 110 millionar til Torghatten ASA
NORMALT ANTALL RUTER: JVB nærmer seg å kunne kjøre normalt antall ruter, men må fortsatt forholde seg til halvert kapasitet ombord. Foto: Bjørn Karsrud Les også Utfordrende tider for JVB
I GANG IGJEN: Helge Kvame hos JVB forteller at ekspressbussene er i gang igjen. Foreløpig med en del reusert rutetilbud, men de trapper opp gradvis fram mot fellesferien. I månedskiftet vil Valdresekspressen ha fire til fem avganger daglig mellom Oslo og Fagernes. Foto: Bjørn Karsrud Les også Ekspressbussene er i ferd med å ta opp igjen rutene
Frå 2016: Trønderbilene starta si operatørverksemd i Valdres sommaren 2016. No er Trønderbilene er også innstilt som vinnar av anbodskontraktar på Lillehammer og i Ottadalen. Foto: Bjørn Karsrud Les også Trønderbilene tok Valdres og Land – no erobrar dei truleg også Ottadalen og Lillehammer
Helge Skjåk mangler bare en 8-10 kjøretøy før han har samlet alt av Ottadalen Kommunale Billag. Nå bygger han museum i Bismo i Skjåk for å få plass til alt sammen. Foto: Einar Almehagen Les også Bygger privat bilmuseum: – Det koster skjorta
100 mill: Helge Kvame (t.v.) i JVB er glad for samferdselsminister Knut Arild Hareides forslag om å gi 100 millioner kroner til kommersielle buss- og båtruter. Les også I dag kom gladnyheten for ekspressbuss-næringa. Helge Kvame takker for lokalt engasjement i saken
Kritisk: Helge Kvame (t.v.) i JVB går hardt ut mot samferdselsminister Knut Arild Hareide etter å ha lest hans svar på forespørselen om en redningspakke for ekspressbussene. Les også - En skivebom fra ministeren
Mandag: Førstkommende mandag blir det liv og røre på Valdres vidaregåande skule igjen, når en del av yrkesfagklassene starter opp igjen med undervisningen. Les også Skoleskyss som normalt når yrkesfagene starter opp igjen – reinhold etter hver busstur
VURDERAR DAGLEG: Det er framleis uavklart om Valdres blir ståande utan bussforbindelse etter påske. JVB og administrerande direktør Helge Kvame vurderar situasjonen frå dag til dag. Foto: Bjørn Karsrud Les også Framleis uavklart om Valdres står utan bussforbindelse etter påske
Ingen påsketrafikk: - Vi har allerede besluttet å innstille alle avganger skjærtorsdag, langfredag, 1. og 2. påskedag, opplyser Helge Kvame i JVB. Foto: Bjørn Karsrud Les også Frykter at dramatisk passasjersvikt fører til at Valdres står uten bussforbindelse etter påske
Flere passasjerer: Stadig flere velger bybussen når de skal reise mellom Fagernes og Leira. Les også Hva med å kjøre buss til og fra trening ...
Kjørte bussen: JVB sin «grand old man», Kristoffer Kvame, kjørte den fyrste bussen gjennom tunnelen - under eigen grunn. Foto: Vidar Eltun Les også Nye E16 i Vang: Kristoffer Kvame køyrde den fyrste bussen under eigen grunn
Ventet og ventet: Karoline Sveen ventet nesten en time på skolebussen, før hun skjønte at noe var galt og kjørte til skolen sjøl. Les også Skolebuss med kjetting, i grøfta ved Ulnes. Karoline (18) ventet nesten en time på bussen. Heldigvis hadde hun lappen og kunne kjøre til skolen sjøl. Men flere kom seg ikke på skolen.
Busshistorie: Audun Bratrud frå Aurdal har samla materiale om busshistorie gjennom mange år. No har han ført 100-årsjubileumsboka om Jotunheimen og Valdresruten Bilselskap i pennen. Foto: Bjørn Karsrud Les også Jotunheimen og Valdresruten Bilselskap: Har vore ei livsnerve i Valdres gjennom hundre år
Ikkje pengar: Innlandet fylkesting vil ikkje bruke pengar på å gje bussane ny profil. Foto: Bjørn Karsrud Les også Opplandstrafikk blir Innlandstrafikk Men politikarane vil ikkje bruke 7,5 millionar til omprofilering av bussane
Heldt orden: Irene Ranheim heldt orden på kontraktar og fakturaer - og mannfolka i JVB-administrasjonen. Foto: Bjørn Karsrud Les også Irene heldt orden på JVB-kontoret
Kjørte turbuss: Leif Løken starta sin karriere i JVB med å kjøre turbuss. Ein sommar var han heile åtte turar i Italia. Foto: Bjørn Karsrud Les også Mange veteransjåførar i Jotunheimen og Valdresruten Bilselskap: Dei såg Norge gjennom frontruta til JVB
Henta frå Polen: Tidlegare JVB-sjef Kristoffer Kvame er godt fornøgd med at han i 2006 henta Sylwester Zbigniev Matusiak til JVB frå JVB sitt polske samarbeidsselskap Pekaes. Foto: Bjørn Karsrud Les også I 2006: Kristoffer headhunta polsk bussjåfør
Veteran og jubilant: Eivind Rye kjørte sin fyrste busstur for JVB i 1957 og den siste i 1999. 21. november fyller han 90 år. Foto: Bjørn Karsrud Les også Veteransjåfør Eivind Rye fyller 90 og har bursdag på same dag som 100-åringen JVB
Klart mål: JVB og adm. dir. Helge Kvame har et klart mål om å gjøre JVB til den største reiselivsaktøren i Jotunheimen. Foto: Bjørn Karsrud Les også JVB-sjef Helge Kvame i jubileumstalen – Vi ønsker å bli den viktigste reiselivsaktøren i Jotunheimen
Tre blad Kvame: Denne trioen er viktige aktørar i JVB-selskapa. Far Kristoffer Kvame i midten og sønene Magnus og Helge Kvame (t. h.). Foto: Bjørn Karsrud Les også Jotunheimen og Valdresruten Bilselskap jubilerte: Vital 100-åring feira med stor fest
Lavest på pris: Helge Kvame og JVB kan rose seg av at Valdresekspressen er lavest på pris av mange ruter det er naturlig å sammenlkikne seg med. Les også – Hadde vi hatt samme statsstøtte som jernbanen, kunne Valdresekspressen kjørt gratis
God sesong: Det strøymer på av passasjerar for Valdresekspressen, spesielt i sommarsesongen. Og JVB-sjef Helge Kvame har grunn til å vera fornøgd. Foto: Bjørn Karsrud Les også Gledeleg sommar for Valdresekspressen: Mange ønskjer ei grøn reise til Valdres og vidare inn i Jotunheimen
"BUSSIST": Margaret Heldor velger Valdresekspressen når hun skal ut og reise, og håper at flere vil følge hennes eksempel. Prisen på bussen vil hun imidlertid ha ned. Foto: Privat Les også - Hvordan få flere til å reise kollektivt når de skal til fjells
Snart opning: Frå 9. oktober kan du kjøre på firfelts motorveg mellom Sandvika og Vøyenenga. Les også Flaskehals fjerna for bil og buss: 9. oktober kan du kjøre inn mot Sandvika på firefelts E16
Årboka: Her er postbussen på veg til Tyin, som vart nær delt i to av eit steinras i Kvamskleiva i 1960. Det skal aldri ha gått liv i Kvamskleiva, men det er nok berre hell utfrå det ein les her. Foto: Geir Helge Skattebo Les også Den dramatiske hendinga då eit ras i Kvamskleiva delte postbussen i to
-Vi trenger bedre bussforbindelse østover, sier Ingjerd Thon Hagaseth. Foto:Arkiv Les også Mener Valdres må få sin andel av kollektiv-penger til distriktene
Nasjonalparkforvalter Ulf Ullring får nå svar på hvor det ble av bussruta som gikk gjennom Espedalen. Les også Fjellrutene forsvant fordi de ble så lite brukt
BUSS: Mange benytter seg av buss, og ruta mellom Gol og Fagernes er avhengig av at toget kommer tidsnok. Foto: Visit Valdres Les også Avhengig av kommunikasjon med passasjerer for å kartlegge forsinkelser
Nasjonalparkforvalter Ulf Ullring er ikke veldig imponert over årets fjellruter. Les også -Hvor er det blitt av fjellrutene våre?
KOLLEKTIVT: Lurer du på hvordan du kommer deg med kollektivtransport til fjellet i sommer? Fjellruter gir deg svaret. Foto: Ingrid Ødegård Les også Brosjyren for kollektivtransport til fjells
ENDRINGER: Noen alderskategorier er endret, rabatter er økt og det blir billigere å kjøre langt i Oppland. Foto: Valdres.no Les også Nye priser og billetter
Endrar ruta: Frå og med fredag får bussen mot Dokka og Gjøvik avgang klokka 11.30, som er 5 minutt seinare enn no. Foto: Tor Harald Skogheim Les også Tek eldre-innspel på alvor, endrar ruta for Gjøvikbussen
Økning: Stadig flere passasjerer tar bybussen mellom Fagernes og Leira. Les også Stadig flere tar bybussen, og til høsten kjører den innom storhallen og videregående
Strategimøte: "Opprørsgeneral" Solveig Rydland (midten) saman med Reidun Steinsrud og Kari Salvesson frå pensjonistlaget og Bjørn Nilsen og Olav Klinkenberg frå styet i Valdres handikaplag. Foto: Tor Harald Skogheim Les også Buss-kluss: Etterlyser betre samarbeid om rutetilbodet