Det er Jarle som er kongen av campingplassen. Han har overtatt ansvaret i NHO for 250 av dem

Jarle Buseth har forlatt kjøkken og restaurantbord. Nå kan han synge sammen med Ole Ivars om kongen av campingplassen. Foto: NHO

Jarle Buseth har forlatt kjøkken og restaurantbord. Nå kan han synge sammen med Ole Ivars om kongen av campingplassen. Foto: NHO

Jarle Buseth(47) har jobbet i restaurantbransjen i Valdres i mer enn halve livet. Du så ham på Karjolen og på Valhall. Sist på BareKOS på Beitostølen. Når du var på fest sto han bak og trakk i trådene. Nå har han plutselig masse ansvar på dagtid og fri i helgene. En merkelig følelse.

DEL

-Jeg trives veldig bra i ny rolle, kvitrer Jarle fra stolen sin i NHO i Oslo. Han så stillingen som bransjesjef for camping var ledig, og tenkte at om han skulle bli voksen noen gang og gjøre noe helt annet, så var dette sjansen. Og han fikk jobben.

-Jeg blir fremdeles rastløs i helgene. Påsken i år var den første påsken med fri siden 1991. Nyttårsaften i år var første gang jeg kunne feire uten å fokusere på gjester på 17 år. Dette er noe jeg kan bli vant til, sier Jarle. Som opplever å ha kommet til en organisasjon full av ekstremt kompetente folk, og der læringskurven er bratt.

-Det er så mye power og kunnskap her. En helt annen hverdag å være en del av et slikt team, fremfor å stå alene og få kjeft, sier han, halvt på alvor.

Spennende bransje

Jarle kjenner mange innenfor camping i Valdres etter så mange år i servicebransjen. Han har vokst opp med dem, hatt dem som kunder, og sannelig er han ikke camper selv også. Men vogna hans står i Telemark.

-Jeg drev restauranten på Norsjø Ferieland i fem år, en campingplass 20 minutter fra Bø Sommarland. Og der har jeg fortsatt vogna mi stående, forteller han. Denne erfaringen har vært viktig for å sikte seg inn mot den viktige rollen i NHO.

Bransje i forandring

-Jeg gikk til oppgaven med stor respekt. Dette er en bransje i veldig stor forandring. En campingplass i dag er noe helt annet i 1990 og i 2000. Nå er det mer som en resort med fasiliteter for store og små. Du skal ha sanitæranlegg på høyde med et hotell. Og du må virkelig investere for å henge med. Vi ser at det mange steder er et generasjonsskifte. Andre og tredje generasjon overtar, og de er sultne på å gjøre oppgraderinger som trekker flere folk og mer fornøyde folk. Vi ser at det kommer nye grupper til campingplassene. Mange unge nordmenn med penger ønsker å oppleve eget land, og det på en måte der de kan bli lenger om de opplever mye og trives, ogkan flytte raskt om de ser større potensiale et annet sted, enten de bor i telt, i campingvogn eller i bobil.

Faste kunder er bra for alle

-Fortsatt ser vi også mange faste gjester som kommer tilbake år etter år på norske campingplasser. Det er bra for campingplassen. Men også for næringslivet der de holder til. Vi har som tommelfingerregel at hver investerte krone gir fem kroner ut i nærsamfunnet. Mange plasser har nå vann og kloakk frem til oppstillingsplassene. Det bidrar til fornøyde gjester og økt omsetning og det drypper på butikker og leverandører av tjenester.

Valdres hevder seg svært godt

Jarle er åpenbart stolt av eget dalføre når vi snakker om campingplasser. En av hans arbeidsoppgaver blir å klassifisere hver og en av alle de 250 campingplassene i Norge som er medlem i NHO. - Alle land i Norden har samme kriterier for stjerner. Valdres ligger knallbra an. Det beste du kan få er 5 stjerner. Beitostølen har 4 stjerner, Fagernes har 4, Aurdal har 4, Leira har 4 og Bøflaten 3. Bøflaten har brukt millioner på oppgradering de siste årene, og er fortsatt i farten. Det er morsomt å merke hvilken anseelse Valdres har i bransjen, sier Jarle. Han har tro på fortsatt vekst i både omsetning og antall besøkende i Valdres. Og har slett ikke planer om å flytte fra Beitostølen, selv om han har fått fast arbeidssted i Oslo. Og en god del reising.

-Nå ukependler jeg. Så blir det nok mulig å ha litt hjemmekontor etter hvert. Jeg gir ikke opp huset eller jobben som brannkonstabel, lover Jarle.

Vil ha flere medlemmer

I Norge er det 1100 bedrifter som kaller seg campingplass, alt fra bittesmå med teltplasser uten vann til de store. Av disse igjen er det 650 som leverer statistikk til SSB. Jeg håper å få flere til å se nytten av å være tilsluttet NHO, sier Jarle. Som ønsker å bidra til at campingbransjen vokser sakte og sikkert i hele Norge, Valdres inkludert. Han mener det er potensiale for mer camping i flere måneder av året. Dagens bobiler og campingvogner er utstyrt med varme som gjør det fullt mulig å trives i fjellet også om vinteren. På Beitostølen har de en stor koloni som bruker vogna mer vinterstid enn om sommeren.

-73 prosent av alle som camper i Norge er norske. Vi vil at enda flere skal finne ut at dette er en flott ferieform i eget land. Og vi vil ha flere fra utlandet til å legge turen hit, sier han.

Artikkeltags