Au, au, der røyk Byavisa og!

Av
DEL

leserinnlegg (Gudbrandsdølen Dagningen)
De som kjenner avishistorien i Lillehammer vet godt at mangfoldet nå er borte. I to-tre omganger har gratisaviser blitt kjøpt opp og lagt ned. Den første; Stikka fra åttitallet, med bare reklame og annonser ble kjøpt opp av Dagningen og gikk inn. Annonsemarkedet var da på færre hender igjen. Så kom Lillehammer Magasinet og til slutt Lillehammer Byavis, eller Byavisa i 2006. I sistnevnte tok GD over alle aksjene i 2012.
GD var resultatet av sammenslåingen mellom Gudbrandsdølen/Lillehammer Tilskuer, GLT, og Dagningen i 1997. Advokat Harald Thoresen fra firmaet Thallaug ANS var da rådgiver for formalitetene ved sammenslåingen og var stolt av resultatet.

Bilde av Skrautvol Ola fra aid

Bilde av Skrautvol Ola fra aid



Byavisa kjørte også redaksjonelt stoff for vår lokalregion med Gausdal, Øyer og Lillehammer, sammen med annonser som var eneste inntektsgrunnlaget.
Som vi alle nå skjønner har det vært samtaler og vurderinger på styrerommet i GD for uker siden, der Byavisa møtte sitt endelikt. Erstatningen «Mitt Lillehammer» blir kun en digital utgave som blir muret inne i Lillehammer kommune.
Nå vet også lederskapet i GD at lesingen på nettavis fortsatt er begrenset i forhold til totalopplag på papiravisa. Nettopp i dette valgåret viste redaktør Tore Feiring Byavisas kvalitet ved å stå som medarrangør for Valgdebatt 2019, i Litteraturhus Lillehammer. Redaksjonen i GD takket nei!

Nå er vi tilbake til start igjen ved året 1997 da det sammenslåtte mediehuset GD ble etablert, og markedet og kontrollen er gjenvunnet.
Kapitalmakt styrer i høyeste grad også mediemangfoldet og det er pengene som teller for aksjonærene. Antall «klikk» på nettsider og overskrifter som fanger oppmerksomhet er viktigst. Der ligger pengene, og de irriterende annonsene som flasher og forstyrrer midt inne i gode artikler og innlegg.
Det er en trist nyhet når Byavisa nå går inn og innbyggerne, velgerne, politikerne, byråkratene og folk flest får bare ett lokalt papiravismedium å forholde seg til.
Slik sett er det godt at vi også har andre digitale flater å kommunisere gjennom for å holde samfunnsengasjerte opplyst om tingenes tilstand.
Det er vår eldste generasjon som mister lokalmangfoldet først. Ungdom og unge folk kjøper ikke aviser. De er allerede digitale.
Akkurat det minner meg om et foredrag jeg holdt på en generalforsamling i nettopp en lokalavis; avisa Valdres i 2006. Foredraget hadde tittelen: Den papirløse avis i 2046. Og der er vi nok snart!
Den avisa kom også på avveie gjennom Tun Media og 70 millioner i sluket, før den gikk på billigsalg til GD.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags