Enerett for taxi, kun et halmstrå

Av
DEL

Stortinget behandlet rett før sommeren et lovforslag om endringer i Yrkestransportloven, forslagene vil føre til en liberalisering av taximarkedet. Med det nye lovverket blir antallsreguleringen med tilhørende driveplikt fjernet, sentraltilknytningsplikten for drosjer blir også fjernet.

Senterpartiet har vært imot lovendringene fordi vi mener det fører til et dårligere tilbud for folk i distriktene. I distriktene, der det er lite etterspørsel vil det med disse endringene bli vanskeligere å få tak i taxi. Dagens lovverk gir taxisjåførene både rettigheter og plikter, det stilles krav om tilgjengelighet som gjør at folk kan få tak i taxi når de trenger det.

I flere avisinnlegg, skriver Vegard Riseng fra Høyre at endringene i lovverket ikke er noe problem for distriktene, ettersom fylkeskommunene kan tildele såkalte eneretter i kommuner under 20.000 innbyggere, og at dette skal sikre at taxiene fortsatt får en tilstedeværelse i distriktene. Det Riseng glemmer å nevne er at denne eneretten kun gjelder for det såkalte praiemarkedet, som er tilnærmet ikke-eksisterende i distriktene i dag.

Med den nye loven har vi ingen garanti for at de som skal til skole, legevakt og sykehus får drosje når de trenger det. Den nye loven tar ikke hensyn til de sårbare gruppene som er avhengig av taxi som en del av sitt kollektivtilbud. Grunnlaget for en taxi ute i distriktene, den som gir forutsigbarhet for blant annet eldre og syke, den vil bli satt i spill.

Den betyr i praksis at vi risikerer at det flere steder i landet ikke vil være tilgang på taxi på de tidspunktene som de som driver taxien mener det er ugunstig.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags