Gå til sidens hovedinnhold

– Et signal fra leserne

Sjøl etter solid økning i koronaåret 2020, fortsetter Avisa Valdres veksten også gjennom første halvår i år.

VALDRES: Vår egen lokalavis, som dekker de seks Valdres-kommunene, økte opplaget – det vil si det totale antallet abonnenter på nett og papir – med nesten to prosent fra siste halvdel av fjoråret, fra 9118 til 9292, ifølge opplagstallene for landets aviser, som Mediebedriftenes Landsforbund (MBL) la fram tirsdag denne uka.

– Har mye å by på

Avisa Valdres krøyp ved forrige måling for første gang på tolv år opp på 9000-tallet igjen og går altså godt over også denne gangen.

Les også

– Viser at vi er relevante for flere

– Jeg tenker at dette er et signal fra leserne om at avisa Valdres er ei avis de setter pris på, som de opplever at har mye å by på, sier sjefredaktør og daglig leder i Valdres Media AS, Hilde Lysengen Havro, som er strålende fornøyd med lokalavisas framgang.

GD øker, OA synker

Økninga på 1,9 prosent ligger godt over gjennomsnittet på 0,5 prosent i bransjen, der det fortsatt er en positiv trend.

Les også

Avisa Valdres styrket for fjerde år på rad: – Har en plass i så mange menneskers hjerter at jeg ukentlig får aha-opplevelser

Blant de største avisene i Innlandet, vokser Hamar Arbeiderblad mest med 3,66 prosent. Gudbrandsdølen Dagningen ligger omtrent på landsgjennomsnittet og går opp 0,55 prosent. Oppland Arbeiderblad får på sin side en dupp med ei negativ utvikling på 2,5 prosent.

Koronaeffekt

– Koronatida har gitt mange lokalaviser et oppsving fordi befolkninga har stor tiltro til lokalaviser og søkte til lokalavisene for å finne kritisk og kunnskapsbasert info. At vi fortsatt holder på leserne, sjøl om ikke informasjonsbehovet er like stort blant folk i denne forbindelse lenger, både håper og tror jeg at er fordi vi fortsatt klarer å produsere gode, relevante saker som interesserer både dem som bor i Valdres og dem som har ei tilknytning til området på annet vis, fortsetter Lysengen Havro.

Les også

8530 abonennter har avisa Valdres på papir eller nett

– Skal plassere Valdres på kartet

Sjefredaktøren mener kvalitet, bredde og dybde på stoffet som produseres er en nøkkelfaktor i fortsettelsen.

– Vi skal følge opp alle de seks kommunene på organisasjonsnivå og følge med på det som rører seg av stort og smått i dagliglivet ellers, samtidig som vi skal ha fokus på saker som er viktige for Valdres som område og plassere Valdres på kartet i Innlandet.

Les også

Sykepleieren: – Det sjokkerte meg hvor dårlige selv unge pasienter ble

– Mye godt stoff i vente

Lysengen Havro trekker videre fram at avisa i løpet av det siste halvåret hatt flere redaksjonelle satsninger med blant annet en egen koronaportrettserie og flere artikler knytta til tiårsjubileet for Langsua nasjonalpark.

Les også

Koronasmitta: – Jeg begynte å hoste litt rart på kvelden lille julaften

– Vi har også ligget tett på saker som har vist seg stadig aktuelle, som boligmangel og konsekvensene av hytteutbygging. Det skal vi fortsette med videre. De siste månedene har vi lagt ned mye ressurser i et større redaksjonelt prosjekt, som det snart nærmer seg lansering av. Det er mye godt stoff i vente for abonnentene, så det er bare å følge med. Vi jobber mye med å finne gode løsninger for å presentere saker både på nett og papir, forteller sjefredaktøren.

Les også

– Jeg mener vi må få midler til utvikling av områdene som alt er verna, før staten setter i gang ytterligere vern

Stor digital oppgang

Tallene fra MBL viser at stadig flere valdriser beveger seg over på nett for å følge med på det lokalavisa skriver om.

Av Valdres’ sine nærmere 9300 abonnenter, er 37,4 prosent heldigitale. Dette innebærer ei digital oppgang på 14,4 prosent i løpet av det siste halvåret.

Kommentarer til denne saken