Hallingdølene lager lyden av Valdres

Lydleverandør: Hallingdal Lyd bak miksebordet under Madrugada-konserten på Trollrock tidligere i sommer.

Lydleverandør: Hallingdal Lyd bak miksebordet under Madrugada-konserten på Trollrock tidligere i sommer.

Når valdrisene lager festival, er det et knippe driftige hallingdøler som sørger for å gi lyd til store arrangement som Trollrock og Jørn Hilme-stemnet.

DEL

VALDRES: – Jeg har vel egentlig jobba mer med valdriser enn hallingdøler oppigjennom. Det er jo litt humor i det at det må en hallingdøl til for å få lyd i Valdres, innrømmer daglig leder og deleier i Hallingdal Lyd, Øystein Etterlid, som i flere år for øvrig reiste rundt med Staut som lydtekniker for Valdres-bandet.

– Sjøl om Hallingdal er en større region, er Valdres uten tvil minst like store på kulturarrangement. Uten oppdragene våre i Valdres på sommerstid, hadde det vært en arbeidsplass mindre her i Hallingdal, fastslår Etterlid, som betegner Valdres som «uhyre viktig» i denne sammenheng. Bedriften han eier sammen med Tor Magne Hallibakken, utgjør, iberegna innleid hjelp, omkring fem årsverk.

«Halvgale» valdriser

«Me skal jaddi innrømme det, så stort stereoanlegg får me ikkje levert til nokon i Hallingdal. Når det e sagt, så si jo det litt om valdrisen og…», lød det i et innlegg på Hallingdal Lyd sin Facebook-side i forbindelse med avviklinga av Trollrock for et par år siden.

– Slik er det nok fortsatt, humrer Etterlid, som imidlertid påpeker at «halvgale» og festivalglade valdriser også driver dem framover. Hallingdal Lyd har stått for all lydproduksjon på festivalen på skistadion på Beitostølen de siste fire åra.

Stor jobb: Hallingdal Lyd har de fire siste åra sørga for all lydproduksjon på Trollrock.

Stor jobb: Hallingdal Lyd har de fire siste åra sørga for all lydproduksjon på Trollrock. Foto:

– Hadde det ikke vært for Trollrock, så hadde vi ikke hatt den utstyrsparken vi har i dag. Det har brakt oss opp på et nytt nivå. Neste steg nå må bli at vi kjøper en egen scene vi kan leie ut også. Vi har spøkt med at vi skal gjøre det, men det er ikke utelukka, for alt annet har starta med fleip, fortsetter han.

Under årets avvikling av festivalen på Beitostølen var Hallingdal Lyd på plass med seks mann og seks tonn med lydutstyr til rigging av hovedscenen. Sjøl var Etterlid scenesjef under Trollrock, hvilket han også var under Sting-konserten på Beitostølen Live, sjøl om det der ikke var Hallingdal Lyd som stilte med utstyret.

– Man må passe tidsskjema og få artistene til å gå på scenen når de skal, men kanskje enda mer utfordrende er å få dem til å gå av scenen igjen – det kan være et mareritt til tider, innrømmer han lattermildt.

Forankring i folkemusikkmiljøet

Hallingdalsbedriften ble tidlig på 90-tallet etablert i samarbeid med Hellbillies, og etter flere år på vegen med det folkekjære bandet fra Ål, sikta Hallingdal Lyd seg etter hvert mer inn på utleiemarkedet. Båndene til folkemusikkmiljøet har også vært tette gjennom alle disse åra.

– Folkemusikken er det ikke så mange i vår bransje som har omfavna, så vi står nok kanskje litt aleine der. Det blir en litt annen innfallsvinkel enn når man jobber med pop og rock. Hvis du aldri har hørt fele- eller langeleikspill før, blir det vanskelig å skjønne hvordan det skal låte – man må ha fått det innunder huden og hørt musikken om man skal klare å gjengi den riktig. For min del var jeg kjent med miljøet før jeg ble yrkesaktiv, og det har bare utvikla seg siden, sier Etterlid. Hallingdal Lyd gir lyd til både Folkemusikkveka i Ål, Landskappleiken, Landsfestivalen – og Jørn Hilme-stemnet.

For øvrig står de også for lyden under Valdres sommersymfonis åpningskonsert i uteamfiet på Valdres Folkemuseum.

– Når det gjelder folkemusikk og klassisk musikk, kommer egentlig litt av den samme kunnskapen til nytte. Det er forskjell på å skulle gjengi lyden på et akustisk instrument og et elektrisk instrument som er laga for forsterkning, fortsetter han.

Mellom dalførene: Hallingdal Lyd på vei mot solefallskonserten på Jaslangen med lydutstyr.

Mellom dalførene: Hallingdal Lyd på vei mot solefallskonserten på Jaslangen med lydutstyr. Foto:

– Noen hater det

Å få fram et delikat og riktig lydbilde, er imidlertid ikke eneste utfordring for hallingdøler på oppdrag i Valdres.

– Oppi fjellheimen er dere gode på å på død og liv skulle ha arrangementene deres øverst i en bratt bakke eller nedi en foss, humrer Etterlid med henvisning til Jørn Hilme-stemnets solefallskonsert på Jaslangen og Frikars «Draumefangaren»-oppsetning i Åbjørajuvet, som de også har ansvaret for å gi lyd til. Sistnevnte oppdrag beskriver han som en jobb av det mer spenstige slaget.

– Når det gjelder Frikars forestilling i fossen, må vi ta oss gjennom skogen med alt utstyret, så det blir mye bæring og slit. Vi brukte en halv dag på befaring og en hel dag med rigging og knoting. Det blir en form for pionerarbeid vi driver der også. Noen hater det, men personlig synes jeg det er veldig, veldig moro. Det er litt mer spennende å rigge der enn i enda en idrettshall, for de ser jo helt like ut, fortsetter den daglige lederen i Hallingdal Lyd, som også har erfaringer fra spektakulære arrangement på heimlige trakter med lydutstyr som må fraktes på flåte og en ismusikkfestival i bitende kulde blant annet.

Flåteferd: Lydutstyr blir frakta på flåte i Hallingdal.

Flåteferd: Lydutstyr blir frakta på flåte i Hallingdal. Foto:

– Sist jeg var på ismusikkfestivalen, var det 25-30 minusgrader. Det kan være ei utfordring fordi kablene knekker i kulda rett og slett, avslutter han.

Artikkeltags