(AVISA OSLO): – Vanligvis holder en halvpalle med vann, som er ca. 300 liter, i en måned. Nå er det tomt på én dag, sier butikksjef på Europris på Bryn, Henrik Lagen, til Avisa Oslo.
Nylig skrev avisa om at folk i Oslo er minst forberedt på å klare seg selv i minimum tre døgn, og Oslos beredskapssjef ber folk om å lagre et nødlager – hvor nettopp ni liter vann er det viktigste.

Sjef i sivilforsvaret: Dette burde du ha liggende hjemme i tilfelle krisen inntreffer
Nå forteller butikker i Oslo at flere varer har fått økt etterspørsel etter at krigen i Ukraina brøt ut.
– Det går veldig mye vann og tomme vanndunker. Vi har ikke merka kjempepågang på hermetikk, men har hatt noen forespørsler om stormkjøkken, sier Lagen.
– Sliter med å få tak i vann
Ifølge Lagen sliter Europris på Bryn nå med å få tak i nok kildevann.
– Vi har ikke noe kildevann igjen, og det er tomt hos leverandøren, så vi fyller bare på med andre varer enn så lenge. Når det gjelder vanndunker, så har vi full tilgang på alt.
Norgesgruppen opplever også økt etterspørsel etter vann og andre beredskapsvarer.
– Jeg kan bekrefte at vi ser økt salg av langtidsholdbare varer. Men vi har god varetilgang og vareflyt, og vi oppfordrer kundene til å handle som normalt, så er det varer til alle. Hvis man opplever utsolgtsituasjoner, så vil det være midlertidig og det er varer på vei ut i hyllene, sier kommunikasjonssjef Kine Søyland.
Også Rema 1000 så en antydning til at salget av varene på nødlagerlista økte. Men det har roet seg veldig den siste uka, sier regiondirektør i Oslo for Rema 100, Per Arne Davidsen.
– Det var rundt 15–20 prosent økt salg av vann, hermetikk og dopapir for en to ukers tid siden, når russiske styrker tok kontroll over atomkraftverket i Ukraina. Nå har det stabilisert seg.
Han sier at det «er viktig å presisere at tilgangen på varer er veldig god».
Firedobling av turmat
Kommunikasjonsdirektør i sportskjeden XXL, Andreas Nyheim, mener økningen de ser på enkelte produkter kan tyde på at folk er blitt mer opptatt av personlig beredskap.
– For å nevne noen eksempler, så har vi blant annet sett en firedobling i salget av turmat hittil i år, og en tredobling for stormkjøkken. Vanndunker, soveposer og turutstyr er andre produkter der salget er mer enn doblet hittil i år.
Nyheim påpeker at friluftsliv har vært en trend under hele pandemien, og at mange ønsker utstyr for å kunne gå på tur hele året.
– Så ting er nok litt sammensatt. Men det har også vært mye oppmerksomhet rundt personlig beredskap i mediene i det siste, og en del av utstyret vi selger mye av er nettopp ting som myndighetene mener at man bør ha hjemme som personlig beredskap, avslutter han.

En kommune har 19.000 jodtabletter på lager, en annen bestilte 1000 i dag – slik er beredskapen i din kommune
Kunder har tatt til seg rådene
Kommunikasjonssjef i Coop, Harald Kristiansen, bekrefter at også de selger noe mer hermetikk, vann og «turutstyr» enn vanlig.
– Det handler nok mest om at mange kunder har tatt til seg rådene om at man skal ha noen forsyninger hjemme, og ikke hamstring. Vårt inntrykk er at kundene har tiltro til at vi følger matvaresituasjonen, og har erfart fra pandemien at det vil være nok mat til alle kunder.
– Kundene kan være trygge på at Coop følger situasjonen tett for å sikre nok varer til alle.
Kristiansen sier videre at når det gjelder matvaresituasjonen generelt som følge av at mange råvarer kommer fra nettopp Ukraina, er det for tidlig å si hvilke konsekvenser dette vil gi i tiden fremover.
– Kundene kan være trygge på at Coop følger situasjonen tett for å sikre tilstrekkelig med dagligvarer og at de holder den kvaliteten vi lover. Coop, som alle andre aktører i verdikjeden for mat, opplever usikkerhet når det gjelder tilgang til enkelte råvarer og produkter. Hvordan usikkerheten vil slå ut er for tidlig å si, da det blant annet avhenger av tilgjengeligheten på alternative råvarer. Vi er i tett dialog med våre leverandører og produsenter gjennom Coops felles innkjøpssamarbeid i Norden for å løse dette.