Ines tommelfingerregler og treningsråd i kulde og koronatid får du her

Viktig: Trening i korona og kulde er krevende, men desto viktigere, mener Ine Wigernæs, som har doktorgrad i fysiologi.

Viktig: Trening i korona og kulde er krevende, men desto viktigere, mener Ine Wigernæs, som har doktorgrad i fysiologi.

Ine Wigernæs (50) har doktorgrad i fysiologi, er tidligere toppidrettsutøver og kjenner samspillet mellom kropp og hode bedre enn de fleste.

DEL

Valdres: – Vi mister noen viktige arenaer, men det er ikke farlig å være ute, og det er ikke farlig å dra inn kald luft, men hard trening i slike temperaturer som nå er ikke bra for helsa, sier Wigernæs, som tilråder en halvtimes utetid hver dag i minus 20 og enda kaldere, uten særlig risiko.

– Klesskapene våre er fulle, så det å være ute en halvtime er ikke farlig. Alternativ treninger når det organiserte innstilles og stoppes opp blir mye avhengig av foreldrene, og de som er i samme kohort, hvor mye de klarer å avtale seg imellom, mener Wigernæs.

Her er noen enkle smittevernregler:

  • 1 meters avstand (munnbind hvis nærmere)
  • Alltid reine hender ved nye berøringspunkter
  • Ikke gå noen steder når du har symptomer
  • Alt dette får oss nesten HELT i mål. Det må vi stole på

– Regjeringen har stått skolerett siden mars og gjentatt disse smittevernreglene. Vi trenger ikke lage det mer vanskelig enn det, sier Wigernæs.

Hvordan takler vi endringer?

Å finne på nye ting i hverdagen kan virke vanskelig. Hvordan kan vi gjøre det enklest mulig? Dørstokkmila forsterker seg i slike perioder.

– All endring krever krefter av oss. Derfor blir forskjellene mellom oss forsterket i perioder der vi MÅ endre oss. Evnen til å endre seg avhenger av hvordan livet vårt er, og at vi oppfatter at vi har overskudd og krefter til å gjøre endringer. En liten ekstra avtale i uka virker enklere for noen enn andre, sier Wigernæs.

– Å starte å sykle til jobb, eller lage en annerledes frokost i hverdagen, er små eksempler på endring.

– Å få barn, flytte, bytte skole eller jobb er store endringer som krever krefter. Oppussing og opprydning er også eksempler på endring.

– Dette kan vi måle både på immunsystem og hormonnivåer. Å mestre endring gir også svært gode følelser.

Forskjellene øker

– Smittevernreglene pålegger oss nå endring, i rutiner og mønstre som er innøvd, og forskjellene mellom oss øker i perioden.

Det er to grupper, de som mestrer og orker mest – og de som ikke takler omstilling.

– Fellestreninger for barn og unge uteblir – det betyr at ansvaret pålegges den enkelte familie og vennekrets. Klassen er en definert kohort som gir muligheter for utetrening, treff og leik. Igjen vil overskuddet til familien og den enkelte utgjøre forskjellen om å lage nye avtaler som holder seg. Møtes på kvelden for å ake, ha på hodelykt, jogge 30 minutter. Gå ute i måneskinnet. Med miniski, one-foot, eller med ski med og uten feller, grave snøhule eller prøve nye piggsko, samle ved til et bål. Mulighetene er mange, sier Wigernæs.

– De som er motivert blir kanskje enda mer motivert, ser enda flere muligheter til å trene og pusse opp i denne perioden, som følge av heimekontor og mindre kjøring til trening og jobb, legger Wigernæs til.

Faste rutiner viskes ut

– Når den gode indre motivasjonen eller overskuddet er mer mangelfullt vil både smittevernregler, avlyste treninger og kulda, eller mørket, bli ytterligere hinder for å ikke lage nye rutiner. Det er også forståelig. Det er her fellesskapet må dra med dem i kohorten som ikke drar i gang av seg sjøl, sier Wigernæs.

Dersom du ikke er i karantene eller i isolasjon er det ikke noe problem å gå en tur ute, med familien, en venn, eller klassen – møtes, prates, oppdatere hverandre, diskutere smittevernregler eller helst helt andre ting.

Fellestreninger for voksne er avlyst: også her vil evnen til omstilling vise seg i forskjellige varianter – og helt avhengig av innstilling og overskudd i livet akkurat nå.

– Volleyball og styrketreningsmuligheter og spinningtimer som gode rutiner i hverdagen er borte. Det er som for en toppidrettsutøver som får en skade i kneet, og plutselig ikke kan løpe, sier Ine Wigernæs.

Åpne dører

– Som voksne må vi ha et lite møte med oss sjøl: hva gjør vi nå: En dør er lukket, hvilke er åpne Er det det sosiale, treningsmessige eller naturopplevelsen som er viktig? Hva er mine muligheter nå?

Å sette seg på en spinningsykkel alene kan virke kjedelig, men å kunne melde til en kamerat etterpå hva du gjorde og at du kjenner at du blir i bedre form etter 3–4 ganger er alltid motiverende. Treningsintensitet kan lett holdes oppe her.

Når det gjelder kulde er det hode, fingre og tær som er mest utsatt. Noen tåler kulda bedre enn andre, men kjør hardtreningene inne – på mølle eller spinningsykkel på de kaldeste dagene, anbefaler Wigernæs.

– Vi må ikke glemme at barn i barnehager er ute i opp mot to timer i slengen, i ganske så mange kuldegrader, avslutter en alltid entusiastisk Ine Wigernæs.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken