Djervt og delikat med djevelsk snert

Stilrent: I skjønn forening skapte musikere, dansere og det sceniske en vakker hyllest til langeleiken.

Stilrent: I skjønn forening skapte musikere, dansere og det sceniske en vakker hyllest til langeleiken.

Nyproduksjonen «På Pynté» viste seg som ei forestilling like mangefasettert som instrumentet det er en hyllest til under urframføringa for et nesten fullsatt kulturhus torsdag kveld.

DEL

FAGERNES: Det starta på stillferdig vis med sarte toner fra én langeleik under Jørn Hilme-stemnets festforestilling i kulturhuset på Fagernes tirsdag kveld, slik mange i bunn og grunn kjenner langeleikspillet. Den som i forutinntatthetens navn måtte tro at ei snau timelang forestilling om langeleiken skulle kunne bli ensformig, måtte tro om igjen.

Buestrøk på «leiken»

Få sekunder etter første taktslag fra Ole Aastad Bråten, stemte en etter en av forestillingas øvrige langeleiktrakterende utøvere, Knut Aastad Bråten, Gunvor og Oddrun Hegge, i med sine instrument. Mens samspillet tok til i økende styrke, ble den konvensjonelle langeleikbruken raskt utfordra og tilført ekstra dybde med felebuedrag fra sistnevnte.

– Musikken i min vald. Alt detta bér e i me. Strengji som skjølv, fortsatte Anita Vika Langødegård som sammen med Håkon Aasen tilførte ord og dansesteg til langeleikklangen som satte et så godt som fullsatt kulturhus i svingninger.

Fandenivoldsk firkløver

Av de i alt 15 langeleikene på scenen, var godt og vel halvparten i bruk i løpet av kvelden i ulike stemminger. Med driv og snert tok det fandenivoldske firkløveret, bestående av søskenduoene Aastad Bråten/Hegge, tilhørerne igjennom lokal langeleiktradisjon.

Også de mye omtalte dansedokkene, brakt til live igjen etter gammel modell av dokkemaker Mari Ormberg, kasta seg med i dansen med sitt lett surrealistiske og hengslete uttrykk fra små stativ tett inntil «leiken», anført av utøverens spillehånd. Kanskje er de ikke så store i størrelse, men direktefilma og overført på storskjerm gjorde de små dokkene mye av seg.

Dokkedans: Dokka i stativet nederst til venstre trekkes i tråder og beveger seg i takt med Knut Aastad Bråtens snertehånd.

Dokkedans: Dokka i stativet nederst til venstre trekkes i tråder og beveger seg i takt med Knut Aastad Bråtens snertehånd.

Subtile undertoner

Det gikk langt fra pyntelig for seg da gjestespellemann Ånon Sørnes Bakken sto for et realt stilskifte og sørga for å riste skikkelig tak i tilhørerne mot slutten av forestillinga. Som en djevel in persona, innhylla i røyk og rødt, fluoriserende lys, med mørke solbriller på, inntok han scenen.

El-langeleik: Ånon Sørnes Bakken sto for kveldens mest utradisjonelle langeleikinnslag.

El-langeleik: Ånon Sørnes Bakken sto for kveldens mest utradisjonelle langeleikinnslag.

Djevelsk bra låt det da 15-åringen utstyrt med en elektrisk Røine-leik, bidro med subtile undertoner og utenomjordisk klang til det musikalske universet.

Inn i framtida

«På Pynté» – regissert av Hilme-festivalsjefen selv, Ellen Persvold, med kyndig rettledning fra rådgivende produsent Bent Åserud – viste en dypere klangbunn også utover det musikalske med sitt sceniske uttrykk, der dystre sagn og soger og livets uransakelige veier ble belyst både gjennom bevegelse samt billedlig og tekstuelt med bidrag fra henholdsvis Anne-Marte Før og Alice Gudheim.

At langeleiktradisjonen står uvanlig sterkt i Valdres, er velkjent. Nå er det også manifestert gjennom ei enestående og unik forestilling som løfter langeleiktradisjonen videre inn i framtida. 2. november vil forestillinga for øvrig bli delt med verden også utafor langeleikens navle, på Riksscenen i hovedstaden under Oslo World Music Festival.

    Det gikk langt fra pyntelig for seg da Ånon Sørnes Bakken innhylla i rødt lys, utstyrt med el-langeleik og med mørke solbriller på, sto for et realt stilskifte i den langeleikhyllende Hilme-produksjonen «På Pynté» for et nesten fullsatt på Fagernes torsdag kveld. Øvrig langeleiktraktering var det søskenduoene Oddrun og Gunvor Hegge og Ole og Knut Aastad Bråten som sto for, mens Anita Vika Langødegård og Håkon Aasen sørga for dans i festforestillinga.

    Artikkeltags