Kjærlighetsbrev til næringsdrivende og kommuneledelsen i Sør-Aurdal

Av

Sommeren 2020 kan bli tidenes mulighet. Til å tjene penger, til å vise fram alt Sør-Aurdal har å by på, til å skape et felles engasjement og til å knytte bygdefolk og hyttefolk enda tettere sammen.

DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Sør-Aurdal er unikt. Det er bare så synd at ikke flere veit om alt kommunen har å by på. For søraurdøler er utrolig beskjedne på egne vegne. Nå har de alle tiders mulighet til å gjøre noe med det. I sommer vil det være mer folk «Fyrst i Valdres» enn noen gang tidligere på denne årstida.

Nordmenn skal feriere i Norge, og de mer enn 3400 hyttene i Sør-Aurdal vil bli flittig brukt. Der skal folk først og fremst slappe av, men også bruke naturen, være med på aktiviteter, kanskje pusse opp eller bygge på hytta, og de vil gjerne nyte god lokal mat og drikke. Alt dette kan generere business, samtidig som hyttefolket kan føle at de får mer ut av ferien og hytteoppholdet.

Jeg er en helt vanlig hytteeier. Siden mars 2013 har vi tilbragt i minst 40 helger og diverse ferier på Ølnesseter hvert eneste år. På de sju årene som har gått, så har vi etter hvert blitt ganske godt kjent. Og vi har delvis oversikt over mulighetene som finnes i Sør-Aurdal. Ikke fordi så mange har fortalt oss om dem, men fordi vi har gravd og spurt selv.

Vi har blant annet funnet ut at det av og til er mulig å være med på familierafting på Begna, men vi er langt fra sikre på når, hvor og hvordan. Vi har hørt historier om spektakulær juvvandring i Hølera - uten at vi vet særlig mer enn det. Vi fant på eget initiativ fram til de flotte jettegrytene ved Kvitingen, men ikke uten problemer. Det var ikke overtydelig skiltet hvor vi skulle parkere for å starte turen.

Det er veldig mange muligheter til å fiske i elver, vann og bekker, men så vidt jeg vet finnes det ingen skikkelig fiskeguide. Det snille fjellterrenget egner seg glimrende til sykling og gåturer, uten at det heller ikke fortelles så mye om det. At det er en veldig spennende og flott utstilling på Bagn Bygdesamling om distriktets dramatiske krigshistorie, ble jeg klar over fordi jeg fant det ut selv. Og fordi jeg er spesielt interessert i alt som skjedde i 2. verdenskrig i Norge.

Dette er bare noen få eksempler på hvor mye som finnes, og hvor lite det markedsføres.

På den annen side vil jeg rose samarbeidet som har kommet i stand gjennom prosjektet «Matbygda Bagn». Der har tre lokale produsenter gått sammen om en ordning hvor fastboende, hyttefolk og andre kan bestille mat til hver helg. De har vært flinke til å markedsføre seg, og jeg håper inderlig de lykkes.

Det er slike initiativt denne kommunen trenger. Folk som slår seg på brystet og sier; «hei, se hvor mye bra vi har å by på».

Enten man lager og selger mat, produserer råvarer, tilbyr håndverkertjenester, driver butikk, skreddersyr friluftsaktiviteter eller står bak kulturarrangementer. For å få skikkelig fart på denne offensiven er man avhengig av enkeltaktører som tenker positivt, og som evner å se ut over sin egen lille stue. I tillegg må kommunen og andre offentlige instanser bidra på sin måte. Kanskje ta rollen som en slags fasilitator.

Skal man lykkes allerede denne sommeren, som egentlig starter om noen få uker, så må man legge til side alle byråkratiske prosesser og saksbehandling. Mitt råd er at man definerer «Sommeren 2020 - heia Sør-Aurdal» som et testprosjekt.

Sørg for å samle noen kreative hoder, og sett i gang. Jeg tror ikke det er store og kostbare investeringer det er snakk om. Det handler først og fremst om å tenke litt nytt, ta i bruk alle kanaler som er tilgjengelig for markedsføring, kontakt de mange hyttevelforeningen og fortell omverden om hva dere holder på med.

Samtidig vet jeg jo at flere næringsdrivende sliter etter Korona-nedstengningen, og enkelte har kanskje mer enn nok med å redde sin egen virksomhet. Det er fullt forståelig. Men et felles initiativ kan være svært positivt også for disse. For mer aktivitet og større oppmerksomhet generelt kommer som regel alle til gode på en eller annen måte. Forutsetning nummer 1 er likevel at man innrømmer dagens situasjon:

JA, vi har kjempemye å by på. NEI, vi er ikke gode nok til å fortelle om det.

God sommer!


Per Tandberg

Ølnesseter/Lørenskog

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken