Gå til sidens hovedinnhold

– Levde kunstnermyten fullt ut

Artikkelen er over 1 år gammel

– Han levde kunstnermyten fullt ut og brydde seg ikke om konvensjoner, verken når det kom til hardingfelespill eller familieliv.

FAGERNES: Det sier utflytta vestreslidring og forfatter Olav Norheim om Jørn Hilme (1778-1854). Mesterspellemannen fra Ulnes fornya hardingfelespillet og bygde ut dansemelodiene. Sjøl om han i dag står som en ruvende skikkelse i folkemusikktradisjonen, var han ingen storhet i egen samtid i så måte.

– Han levde i all hovedsak i fattige kår hele livet. Pengene han fikk for spillejobber, brukte han fort opp. Fra Lærdalsmarknaden kunne han komme heim med både et par kyr og et lass med sild, fortsetter Norheim om Hilme.

Høytlesning og hardingfelespill

For fem år siden ga Norheim ut boka «Susen av Garlistuten», med navn etter fela til Jørn Hilme. Innimellom slåttespill av Sivert Holmen leste Norheim nylig høyt fra boka i Rognebygningen på Valdres Folkemuseum under Hilme barbert.

Jørn Hilme-stemnet sørga med det for en hyllest av hardingfelespilleren under den nedskalerte versjonen av folkemusikkfestivalen i hans navn, som i utgangspunktet har sekstiårsjubileum i år.

Konserten ble sendt direkte på Facebook og ligger fortsatt fritt tilgjengelig.

Hyllestkonserten kan du lese mer om her:

Les også

Vettskremte indianere og verdier i brann

Annerledes opplevelse

– Det er jo stort å bli strømma, humrer Norheim.

– Da jeg spilte på strømmekappleik, var det bare de tre dommerne som satt framfor meg. Å få et lite publikum foran seg, gjør at settinga føles mer normal. Under en livekonsert er det jo vanligvis slik at det skjer akkurat der og da, så det er jo litt uvant at resultatet blir liggende ute på nett, men det er fint at det når ut til flere, sier Holmen, som under tidenes første strømmekappleik nylig gikk til topps i klassa «hardingfele senior».

Spilte på Garlistuten

Knut Bjørgo var på sin side en av få som fikk oppleve konserten fysisk. Han leste «Susen av Garlistuten» med stor interesse da boka kom ut og friska opp igjen noen tekstpassasjer på senga kvelden før konserten.

Les også

Veteran og «Valdres’ sterkeste mann»

– Da jeg så at det skulle være konsert, og muligheten bøy seg, var jeg rask med å kjøpe billetter. Det var en stor opplevelse å få innholdet levendegjort på denne måten, konstaterer han overfor forfatteren.

– Jeg snakka med Knut Trøen (avdød valdresspellemann, journ.anm.) da han var i live. Jeg spurte ham om Garlistuten, og han sa: «Jeg har spilt på den, jeg!». Det synes jeg var moro, for da fikk du liksom et enda nærmere forhold til det med en som virkelig hadde prøvd fela, forteller Bjørgo.

Nyere feler

Før den sagnomsuste Hilme-fela gikk opp i røyk under museumsbrannen i 1965, var det nemlig flere som fikk klimpre på Garlistuten.

Til det var konsertens snart 28 år gamle spellemann for seint ute. Da Holmen framførte slåtter etter Hilme under konserten, var det på hardingfeler av Gunnar Røstad og Salve Håkedal fra henholdsvis 1914 og 2016.

– Det er disse to felene og ei Dextra Musica-utlånt Kvandal-fele jeg bruker mest, avslutter valdresspellemannen. Han fører tradisjonen er Jørn Hilme videre, men børster også gjerne støv av en og annen notenedskrevet lokal slått som ligger gjemt og glemt i arkivet. Det kan du lese mer om her:

Les også

Jakter gull blant det glemte

Kommentarer til denne saken