Jarle kjører sin fjerde finale

Veteran: Jarle Dalbø (39) har hatt god hjelp av kompisen Per Ivar Søndrol når han i dag skal knive om seieren i Landsfinalen i bilcross på Elverum. Det er 21 år siden han kjørte sin første landsfinale, og 12 år siden siste bilcrossløp. Målsettingen til Jarle i dag er å fullføre.

Veteran: Jarle Dalbø (39) har hatt god hjelp av kompisen Per Ivar Søndrol når han i dag skal knive om seieren i Landsfinalen i bilcross på Elverum. Det er 21 år siden han kjørte sin første landsfinale, og 12 år siden siste bilcrossløp. Målsettingen til Jarle i dag er å fullføre.

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Jarle Dalbø (39) fra Vestre Slidre vet hva han snakker om. Veteranen har 21 år bak seg som bilcross- og rallycrossfører, men årets landsfinale kom «rekende på ei fjøl».

DEL

Vestre Slidre: – Petter Leirhol var kvalifisert fordi han kom til finalen i fjor, og i et kvalikløp i april gjorde han det på nytt, fikk en såkalt gullbillett, som han ga til meg. Dermed kunne jeg ikke si nei, forteller Jarle Dalbø, som vanligvis kjører rallycross.

– Denne gangen blir det bilcross igjen, og jeg er klar til start. Det har blitt mye forberedelser de siste ukene, men aller mest har Per Ivar Søndrol skrudd, legger Jarle Dalbø til.

Team Leirhol og jeg har inspisert banen, og den ser spennende ut

Jarle Dalbø

Fjerde gangen han kjører
Det er fjerde gang Dalbø kjører Landsfinalen, og den første gangen hadde han kjørt bare ett bilcrossløp tidligere. Nå er han å regne som en veteran, har utrolig mye erfaring og en bil han tror og håper kan nå langt.

– Man er avhengig av litt flaks, en bil som fungerer og samtidig må man være heldig med heatene. Vi kjører tre innledende heat, og man er nødt til å vinne alle tre for å sikre en plass i a-finalen. mest sannsynlig blir det trukket de som går direkte til A-finale, tror Dalbø, som har med seg hele familien på motorfest på Starmoen utenfor Elverum denne helga.

Ble justert i Hallingdal
Denne uka har Jarle hatt «Bobla» på rulle i Hallingdal, hos en fyr som kan motor. Der ble den justert riktig, slik at den nå skal yte 180 hestekrefter, og det sparker godt unna når bilen er ribbet for alt overflødig og veier mellom 700 og 800 kilo.

– Team Leirhol og jeg har inspisert banen, og den ser spennende ut. Det er asfalt i noen av svingene, men noe mer grus enn på mange av de andre banene. Rallycross går fortere unna, men bilcross har sin sjarm; ingen tvil om det. I dag kjører jeg for alle som har hjulpet til i forberedelsene, og det er ikke få. Dette har «tatt helt av», og det er mange som kommer med biler som er påkostet 100.000 kroner.

Staut spiller på banketten
– Min bil koster også mer enn de 9000 kronene jeg eventuelt får hvis bilen blir solgt, men går det godt så er det vel verdt det, sier Dalbø, som av mange bilcrosskjennere blir regnet blant favorittene. De som skal kjøre Landsfinalen for NMK Valdres er Ole Thomas Bergum, Petter Leirhol og Jarle Dalbø. Det skulle egentlig vært fire fra Valdres, men natt til fredag måtte Alexander Hauglid kaste inn håndkleet og gi opp hele Landsfinalen. Han rakk simpelthen ikke å bli ferdig tidsnok, av ulike årsaker. Men det blir uansett valdresjubel på Elverum, for på kveldens motorbankett er det Staut som spiller, og da er Valdres allerede sikret suksess.

Landsfinalen i bilcross

  • 150 førere fra hele landet kjører dagens finale på Elverum
  • Bilcross er ikke ulikt rallycross. Det er som regel seks biler som møter hverandre i heatene
  • I bilcross kan bilen din bli solgt for 9.000 kroner etter løpene, enten du vil eller ei
  • Bilcross er den største motorgreina i Norge, med over 2000 førere på landsbasis

Artikkeltags