Særlig Østlandet har denne uka mye glatt føre, og det er sendt ut farevarsel. Underkjølt regn er det vanskeligste føret, påpeker seniorkommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.
Advarer mot underkjølt regn
– Er det underkjølt regn er faktisk det lureste du kan gjøre å la bilen stå. Veiene blir som skøytebaner når regnet fryser på bakken. Da er det vanskelig å beholde kontrollen på bilen, sier han.
Ekstreme køyreforhold fredag morgon: – Eg måtte berre koma meg or vegen
Sødal har tre øvelser for dem som likevel må ut med bil, og oppfordringen er å gjøre dette flere ganger underveis – når du har god oversikt og ingen bak deg:
- Kjenn på motstand i rattet. Om bilen har elektronisk stabilitetsprogram, gjør en liten og litt brå rattbevegelse i svingen. Slipper hjulene er det ordentlig glatt. Følger bilen rattbevegelsen har du godt feste.
- Kjenn på veigrepet når du gasser. Slipper hjulene lett, er det skikkelig glatt.
- Gjør korte prøvebremsinger. Sklir bilen langt før den stopper, gjelder det å være påpasselig.
Hvis du oppdager en fare for sent til å stoppe, er rådet å få ned farten raskest mulig for å øke muligheten til å styre unna og eventuelt å minske skadene.

Lastebilsjåfør Rune fra Valdres oppdaget ulykken da bilen til familien på fem lå på taket
– Når du først bremser, trå ned bremsen så hardt du kan. Når ABS-systemet slår inn, vil du kjenne vibrasjoner i bremsepedalen og høre ulyder. Dette er som det skal være, så fortsett å trykke bremsen hardt inn så ABS-bremsene får hjulpet deg, sier Nils Sødal.