– Når kundene opplever vanskelige tider så skal de ikke bli møtt av en låst dør

STOLT: Admin. direktør i Sparebank 1 Hallingdal Valdres, Knut Oscar Fleten, forteller han er stolt over de ansatte som gjør det mulig for å dem å holde dørene åpne og stiller opp for kunder som trenger dette i en utrolig utfordrende og uforutsigbar tid.

STOLT: Admin. direktør i Sparebank 1 Hallingdal Valdres, Knut Oscar Fleten, forteller han er stolt over de ansatte som gjør det mulig for å dem å holde dørene åpne og stiller opp for kunder som trenger dette i en utrolig utfordrende og uforutsigbar tid. Foto:

Koronaviruset er først og fremst en internasjonal folkekrise, men tiltakene som er satt i gang gir enorme konsekvenser for økonomien og påvirker både privatpersoner og næringslivets økonomiske situasjon.

DEL

VALDRES: – SpareBank 1 Hallingdal Valdres ønsker å strekke seg langt for sine kunder, men vi er bekymret for konsekvensene på kort og lang sikt, forteller administrerende direktør Knut Oscar Fleten.

Næringslivet opplever stans eller dramatisk fall i omsetningen og er nå i krisemodus. De ser seg nødt til å kutte kostnader raskt og det er sendt ut et stort antall permitteringsvarsler.

– Sesongbedrifter vil sannsynligvis stenge for resten av vintersesongen. Dette vil få store ringvirkninger og vi forventer flere konkurser. Hele Norge er bekymret for hvilke økonomiske konsekvenser dette vil gi på sikt, men det er samtidig helt umulig å spå omfanget.

SpareBank 1 Hallingdal Valdres har satt krisestab og er i gang med å se hvordan de best mulig kan møte disse utfordringene.

– Vi har håndtert skifter i økonomien i mer enn 150 år. Og vi skal også denne gangen stille opp for våre kunder, forsikrer Fleten.

Ta kontakt

Det er viktig at bedrifter og privatpersoner tar kontakt med oss så tidlig som mulig om de ser de vil få økonomiske utfordringer.

– Basert på den enkeltes situasjon vil vi vurdere hvordan vi kan hjelpe best mulig. Vi har flere virkemidler som kan benyttes, og vi er innstilt på å finne tilpassede løsninger for den det gjelder, sier Fleten.

For privatpersoner vil banken primært se på muligheten for avdragsfrihet dersom lønnsinngangen reduseres for en periode som følge av permitteringer eller lignende. For bedrifter er det viktig å se på tiltakene regjeringen har kommet med. Her kan man få god hjelp av regnskapsfører eller banken.

– Vi skal hjelpe og støtte våre næringslivskunder så godt vi kan gjennom denne krisen. Vi må se på individuelle løsninger for hver enkelt bedrift. Budskapet her også vil være å ta kontakt med oss så tidlig som mulig slik at vi kan se på løsninger sammen, sier Fleten.

Ta helst kontakt på tlf, e-post – men kontorene holdes fremdeles åpne.

I vanskelige tider skal ikke døren være låst

– Vi følger FHI’s retningslinjer for å ta vare på ansatte og redusere risikoen for smitte. I tillegg har vi innført flere tiltak for å reduseres risikoen for at ansatte skal bli smittet når de er på arbeid. I motsetning til mange andre har vi valgt å holde dørene åpne. Vi mener det er viktig å være der for våre kunder når den private økonomien er truet, bedrifter som ikke har likviditet til å betale regninger eller trues med konkurs. Når kundene opplever vanskelige tider så skal de ikke bli møtt av en låst dør.

Fleten forteller han er stolt over de ansatte som gjør det mulig for å dem å holde dørene åpne og stiller opp for kunder som trenger dette i en utrolig utfordrende og uforutsigbar tid.

Bankfilialene til SpareBank 1 Hallingdal Valdres er foreløpig ikke stengt, men dette vurderes fortløpende.

– Vi oppfordrer uansett alle våre kunder til å ta kontakt med oss på telefon, epost eller chat i stedet for å møte opp i filialen. Trenger du likevel å komme i kontakt med oss fysisk ønsker vi at du ringer oss i forkant for å avtale møte. At du tar dine forhåndsregler ved å ikke håndhilse og holde avstand fra ansatte, konstaterer Fleten.

Artikkeltags