Høysesong for ruspåvirket kjøring: – Du risikerer økonomisk ruin

Desember er høysesong for kjøring i ruspåvirket tilstand. Illustrasjonsbilde.

Desember er høysesong for kjøring i ruspåvirket tilstand. Illustrasjonsbilde. Foto:

I desember i fjor ble 828 bilførere anmeldt for kjøring i ruspåvirket tilstand. Ruspåvirkede sjåfører som er involvert i et uhell, risikerer en gigantregning.

DEL

(Gudbrandsdølen Dagningen) «Bilkjøring i ruspåvirket tilstand øker risikoen for uhell betydelig. Skadeomfanget kan bli stort, og det er høy risiko for både materielle skader og personskader på bilfører selv og andre.» skriver Codan Forsikring i en pressemelding.

1,5 månedslønn i bot

– Forsikringsbransjen har nulltoleranse for kjøring i ruspåvirket tilstand. I tillegg til store bøter, mulig fengsel og inndragning av førerkort, risikerer du, selv om du har kaskoforsikring, å bli sittende med hele regningen selv. Regningen for eventuelle skader du påfører andre må du også betale selv, sier kommunikasjonssjef Georg Richvoldsen.

Ifølge pressemeldingen viser tall fra Utrykningspolitiet at rundt 9.600 bilførere i 2017 ble anmeldt for kjøring i ruspåvirket tilstand, og 828 av tilfellene skjedde i desember. Mens 9600 bilførere ble anmeldt, anslår Oslo universitetssykehus at det daglig skjer rundt 14.000 kjøreturer under alkoholpåvirkning.

– Du risikerer økonomisk ruin. Bøtesatsen for kjøring i ruset tilstand er 1,5 månedslønn. Hvis du bulker en bil som koster en halv million kroner, må du kanskje i tillegg ta opp nytt lån for å dekke inn for eventuell pant långivere har i bilen din. Vi frykter at det er store mørketall og at langt fra alle blir tatt. Vi oppfordrer folk om å være årvåkne og melde ifra til politiet hvis de mistenker at noen kjører ruspåvirket, sier kommunikasjonssjefen.

Fakta om kjøring i ruspåvirket tilstand

Ifølge alkoholvettorganisasjonen Av-og-til  er de aller fleste er klart i mot promillekjøring, men Oslo Universitetssykehus anslår at det daglig skjer rundt 14.000 kjøreturer der sjåføren er alkoholpåvirket.

Hvis en sjåfør har 0,2 til 0,5 i promille er det dobbelt så høy risiko for skade som hvis sjåføren er edru.

De siste årene har ruskjøring der rusen skyldes andre rusmidler enn alkohol økt, men alkohol er fortsatt «verstingen» i trafikken.

De fleste nordmenn er klart i mot promillekjøring, viser meningsmålinger Ipsos har gjort for Av-og-til de siste årene. 97-99 prosent svarer der at de er i mot promillekjøring.

Kilde: Alkoholvettorganisasjonen Av-og-til

Artikkeltags