Ikke tilrettelagt for elbil i Valdres

Kun korte turer: Langtur med elbil gjennom Valdres er umulig fordi det ikke finnes hurtigladestasjoner i dalen, forteller Frode   Rolandsgard.

Kun korte turer: Langtur med elbil gjennom Valdres er umulig fordi det ikke finnes hurtigladestasjoner i dalen, forteller Frode Rolandsgard. Foto:

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

Da Frode Rolandsgard skulle kjøre sin nye Nissan Leaf fra Drammen heim til Lomen, måtte han kjøre via Hallingdal. For i Valdres finnes det ikke hurtiglade- stasjoner for elbiler.

DEL

Fagernes: Når du passerer Hønefoss er det slutt. Den videre strekningen nordover på E16 er strømløs for el-bilkjørerne. I nabodalen Hallingdal er situasjonen helt annerledes.

Tre i Hallingdal

– I Hallingdal finnes det tre hurtigladestasjoner – alle gratis å bruke. Da blir løsningen for mange å kjøre den vegen, sier Rolandsgard. De små, miljøvennlige bilene blir stadig mer populære. Men hvorfor elbil når man bor i enden av en bratt gardsveg i Lomen?

– Vi tenker selvfølgelig på miljøaspektet – det å støtte miljøvennlig teknologi. I tillegg handler det om økonomi. Med en kone som pendler opp og ned til Leira på jobb, sparer vi mange tusen kroner i året, sier Rolandsgard, som opplyser at utgift til strøm er om lag en femtedel av drivstoffkostnadene på en normal dieselbil. – Dette er også den ultimate «Frp-bilen». Du slipper nesten alle avgifter, smiler Rolandsgard. Totalt er det ved utgangen av juli 13.626 ladbare biler på norske veier.

Fjerde mest solgte

– Vi trenger hurtigladere gjennom hele Valdres, gjerne i nærheten av der hvor folk kan ta seg et måltid, handle og oppleve litt mens de venter. Nes i Ådal, Bagn, Fagernes, Ryfoss, Tyinkrysset og Beitostølen burde være aktuelle plasser for hurtigladere, mener Rolandsgard.

For dagligkjøring går det greit uten hurtigladestasjoner – du kan lade elbilen med vanlig strømkontakt heime om natta eller mens du er på jobb. Det er først og fremst for dem som skal på langtur og for de som ikke bor i Valdres, at mangel på ladestasjoner byr på problemer. Det er også et tidsaspekt ved dette, lader du på vanlig måte tar det 6–7 timer. Hurtiglading går på under en time. To av hurtigladerne i Hallingdal er driftet av Hallingdal energiverk, en annen ladestasjon er driftet av Nissan på Gol. Nå utfordrer Rolandsgard de lokale strømleverandørene til å handle kjapt og levere valdresstrøm til bilistene. – Hvilket energiselskap presenter den første hurtigladestasjonen i Valdres? Spør han.

«Dette er også den ultimate «Frp-bilen». Du slipper nesten alle avgifter.»

Frode Rolandsgard

En elbil er en bil som drives av en elektrisk motor. Energien til framdrift lagres enten i batterier eller hentes fra en brenselcelle.Rolandsgard anslår at man sparer rundt 19 tusenlapper i året på drivstoff og årsavgift med en kjørelengde på 25.000 kilometer. Totalt er det ved utgangen av juli 13.626 ladbare biler på norske veier.

Artikkeltags