Lykken er en knallert

Knallert: Verksmester Nils Østbye registrert denne knallerten første gang i 1956. Det er ganske enkelt en damesykkel utstyrt med en 38 ccm stor motor.

Knallert: Verksmester Nils Østbye registrert denne knallerten første gang i 1956. Det er ganske enkelt en damesykkel utstyrt med en 38 ccm stor motor. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Favoritt er en norsk damesykkel som har fått påmontert en italiensk Mosquito motor, med andre ord en Knallert.

DEL

VOLBU: I vognskjulet på Gjæro, hos jordbruksrådgiver og skogbrukssjef Tor Julian Horn, ble jeg oppmerksom på en nedstøvet sykkel med bensintank under bagasjebæreren og speedometer i lykta.

Tor Julian merket min nysgjerrighet og fortalte at det var en knallert han hadde tatt vare på etter verksmester Østbye på Lillehammer som hadde brukt den til jobb på Mesna Bruk. Motoren har jeg oppi «laboratoriet», ja det er det vi kaller gårdsverkstedet vårt her, sa Tor Julian.

Sykkelen

FAVORITT, Thoresen & Hanssen, Hegdehaugsvein 24-29, Oslo, står det på skiltplaten. En ganske vanlig damesykkel med ettermontert avfjæret framgaffel.

Den solide Radsonne lykta har løsnet fra festet, men det innebygde speedometeret er fortsatt tilkoblet framhjulet med wire i strømpe. Telleren viser 2918 kjørte km.Det håndbetjente parkeringsstativet er stødig og velfungernede. Stativtypen var populært ekstrautstyr på 1950-tallet. Ut fra rammenummer og motornummer har jeg fått kopi av ett gammelt registreringskort som opplyser at kjøretøyet er en 1949 modell «Knallert» av fabrikkmerke Favoritt, Lillehammer i 1956 og ble da registrert på Verksmester Nils Østbye.

Mosquito på 38 ccm fra Brevetti Motogarelli, Milano, Italia, er tydelig skrevet på motoren.Motoren er helt sikkert original for serienummeret stemmer med registreringskortet.

Den monteres/henger under kranken og har en drivkall (drivhjul) som virker mot bakhjulets løpebane når den vippes tilkoblet.Rett og slett en påhengsmotor for tråsykkel.

Knallert

I det gamle registreringskortet er sykkelen Favoritt med hjelpemotor, betegnet som et kjøretøy av type knallert. Tidlig på 1950-tallet var det populært å motorisere tråsykkeler. Mange slags motorfabrikat med forskjellige monteringspatenter var i handelen og gjerne annonsert som Knallertmotor.

Etter hvert kom det krav om forsterket eller avfjæret framgaffel med begrunnelse i at den vesle motoren kunne riste og skape vibrasjoner som i verste fall førte til gaffelbrudd. Vanligvis tråkkes motoren i gang med pedalene. Etter flat veg trekke r den fint i jevn sykkelfart, men i motbakker må en nok hjelpe til med beinkraft. Mopedene fikk sykkel og motor mer permanent bygget sammen, men ble også til dels levert med pedaler. Kombinasjon motor/pedal skal ha gitt opphav til navnet moped.

Tidlig på 1950-tallet var det populært å motorisere tråsykkeler.

En moped var opprinnelig en vanlig sykkel påmontert en liten motor, omtalt som knallert. Moped er definert som et lite, motorisert kjøretøy med to-, tre- eller fire hjul. Mest utbredt er mopeder med to hjul. Hjulene er da plassert etter hverandre i forhold til fartsretningen i likhet med hjulene på en sykkel.

Artikkeltags