Disse reseptmidlene kjøper vi helst på nett

Prosjektleder Oscar Olsen og kommersiell direktør Marianne Næss i Norsk Medisinaldepot er fornøyd med sitt toppmoderne nettapotek. Til høyre prosjektleder ved Devoteam Fornebu Consulting, Harald Buset.

Prosjektleder Oscar Olsen og kommersiell direktør Marianne Næss i Norsk Medisinaldepot er fornøyd med sitt toppmoderne nettapotek. Til høyre prosjektleder ved Devoteam Fornebu Consulting, Harald Buset. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Mens hjerte- og karmedisin troner øverst på salgslisten til de fysiske apotekene, er det astma- og allergimedikamenter som foreløpig selger best på nett.

DEL

OSLO: Med en robust blanding av netthandel og landsdekkende butikknettverk satser Norsk Medisinaldepot (NMD) og Vitusapotek på å vinne kampen om fremtidens apotekkunder.

– Vår styrke er at vi ikke bare er et rent nettapotek, men at vi også har en tilstedeværelse over hele landet. Hos oss skal kundene kunne handle sømløst der de ønsker, om det så er på datamaskinen, mobilen, nettbrettet eller i et fysisk apotek, sier Marianne Næss, kommersiell direktør i NMD.

Menn leder an
Etter noen uker med nettsalg av reseptbelagte midler ser netthandelssjef Lene Strand en del tendenser hos kundene som handler på vitusapotek.no. Varer i kategorien astma og allergi selger mest, etterfulgt av smertestillende medikamenter. Deretter følger medikamenter for smerte samt p-piller og potensmidler.

– I de fysiske apotekene ligger hjertemedisin øverst i salgsstatistikken. Årsaken er nok at vi jevnt over snakker om litt eldre og mindre digitale kundegrupper. Den erketypiske nettkunden er en mann, selv om vi ser en ganske god spredning både i alder, kjønn og geografi blant de som kjøper reseptmedisin på nett, sier Strand.

En annen trend er at mange nettapotekkunder foretrekker å hente varene sine i nærmeste apotekfilial.

– De aller fleste har et apotek i nærheten av der de bor eller jobber, og om lag en fjerdedel av nettkundene våre velger å hente i butikk fremfor å sitte hjemme og vente på varene. Et slikt kjøpemønster ser vi også i enkelte andre bransjer, for eksempel i elektronikkbransjen, påpeker Strand.

Medisin på abonnement
Prosjektleder Harald Buset i Devoteam Fornebu Consulting forteller at Vitusapotek har fått en toppmoderne løsning for e-handel. I tiden etter lanseringen har NMD og konsulentselskapet jobbet med å utvikle en rekke innovative tilleggstjenester.

– Vi legger siste hånd på en løsning for ekspressleveranse der vi utnytter det velutbygde Vitusapotek-nettverket for å kunne levere medikamenter til kundene i løpet av noen få timer, sier Buset.

– Vi er også i gang med en pilot som lar kundene betale med Vipps, og i tillegg kommer det snart en abonnementsordning for medikamenter som vil lette hverdagen til kronisk syke, skyter Marianne Næss inn.

Må følge med i timen
Norsk Medisinaldepot er en ledende aktør innen legemidler og helserelaterte produkter. Om lag 300 apoteker spredt over hele landet styres fra konsernets hovedkvarter på Alna i Oslo. Den siste tiden har NMD også opplevd en gryende netthandel, ikke minst etter at det 19. oktober endelig ble tillatt for privatpersoner å kjøpe reseptbelagte legemidler på nett.

- Det har vært et komplekst prosjekt som likevel ble levert på avtalt tid, pris og kvalitet, sier en fornøyd Sigrid Hov Fodnæss, IT-ansvarlig i NMD.

- Det har vært et komplekst prosjekt som likevel ble levert på avtalt tid, pris og kvalitet, sier en fornøyd Sigrid Hov Fodnæss, IT-ansvarlig i NMD. Foto:

– Selv om kundene blir stadig mer digitale, er antall resepter det samme. Dersom vi sover i timen mister vi markedsandeler, og da kan vi ikke sitte på en gammeldags e-handelsløsning. Før regelendringen tilsvarte nettsalget vårt omsetningen til et lite apotek. Vi skjønte at vi måtte satse for å vinne kampen om de digitale kundene, sier Næss.

I mål på tid, pris og kvalitet
Devoteam Fornebu Consulting ledet prosjektet fra konsept til realisering. Konsulentselskapet sydde sammen en kravspesifikasjon, gjorde anbudsarbeidet og fungerte som prosjektleder under utvikling, testing og implementering.

Bak nettbutikken vitusapotek.no skjuler det seg to separate moduler. Pearl Consulting har utviklet en SAP Hybris-plattform for omsetning av vanlige apotekvarer og ikke-reseptpliktige medikamenter, mens Visma har laget en e-handelsmodul som møter myndighetenes krav ved salg av reseptbelagte medikamenter på nett.

– Det har vært et komplekst prosjekt der de ytre forutsetningene ble endret underveis. Likevel ble prosjektet levert på avtalt tid, pris og kvalitet. Leverandørene viste stor fleksibilitet underveis, noe som gjorde at vi kom i mål, forteller Sigrid Hov Fodnæss, IT-ansvarlig i NMD.

Artikkeltags