Gå til sidens hovedinnhold

Videre i "NM i kommunikasjon"

Beitostølen i prestisje-finale:

Artikkelen er over 7 år gammel

Beitostølen er eneste norske destinasjon som gikk videre fra prekvalifiseringen i Norges mest prestisjetunge kommunikasjons-konkurranse STELLA. -Veldig moro og inspirerende, sier direktør Atle Hovi. -Skulderklapp fra bransjen betyr alltid noe ekstra, sier PR-strateg Bjørn B Jacobsen.

Kommunikasjons-caset Bjørn B Jacobsens PR-selskap har sendt inn til Stella-konkurransen heter “Kickstart Rebranding Beitostølen”, og er en røfflig beskrivelse av kommunikasjons-offensiven Beitostølen Resort igangsatte høsten 2012, med Jacobsen som strateg og produsent.

Nå som Beitostølen har gått videre fra prekvalifiserings-runden som eneste norske destinasjon, der de i finalerunden skal konkurrere med blant andre case fra to norske flyselskaper, som Jacobsen tror er Norwegian og SAS, må han og Atle Hovi utarbeide en grundigere case-beskrivelse innen 16. januar. Selve prisutdelingen skjer i Oslo 28. februar.

Det er Kreativt Forum som star bak landets to viktigste kommunikasjons-konkurranser: “Gullblyanten” som skal inspirere og fremelske geniale ideer, og STELLA som skal vise og dokumentere verdien og resultatene som de geniale ideene genererer.

Viktige priser

-Disse prisene er begge viktige for kommunikasjons-bransjen, men det er ikke tvil om at Stella rager høyest, sier Bjørn B Jacobsen. -En ting er å utvikle gode ideer og kreative prosesser. En helt annen er å sørge for at disse virkelig skaper reelle og målbare resultater. Vi ser ofte fikse og kreative kampanjer som ser flotte og fjonge ut, men som ikke skaper jubel noe annet sted enn på de kreative bakrom. Markedsføring og kommunikasjon er kostnadskrevende, og dette er et handverk på linje med alle andre handverk. Er du rørlegger sørger du selvagt for at rørene ikke lekker og vannet kommer dit det skal. Det er denne type tørre fakta vi som arbeider med kommunikasjon alltid må ha lengst frame i panna.

Akilleshel

-Markedsføring og kommunikasjon er også en av de vondeste akilleshelene i norsk reiseliv, og jeg håper det vi nå gjør på Beitostølen kan inspirere, ikke bare hele næringa på 900 meter, men også andre norske destinasjoner, til å sate mer målbevisst på hele verdikjeden; ide- innovasjons,- og produktutvikling og en offensiv kommunikasjon med omverden, påpeker Bjørn B Jacobsen.

Resultater i fokus

Målet med Stella er å sette dokumentasjon og resultater i fokus, samt å øke det faglige nivået både blant de som deltar, men også i kommunikasjons-sfæren forøvrig, enten man sitter på byrå- eller kundesiden.

En bredt sammensatt jury har den siste tiden vurdert samtlige innsendte case i en prekvalifiseringsrunde, og gitt beskjed om hvem som går videre til finalerunden. Om Beitostølens case uttaler juryen:

Juryen sier:

“Juryen synes at “Kickstart rebranding Beitostølen” var en spennende og krevende oppgave, som viser til mye kreativitet. Hovedutfordringen er godt beskrevet.”

Atle er begeistret

Direktør Atle Hovi i Beitostølen Resort er begeistret:

-Det å gå videre i den prestisjefyldte STELLA-konkurransen er selvfølgelig både moro og inspirerende, og det bekrefter det vi vet forlengst, at samarbeidet vi inngikk med PR-strateg Bjørn B Jacobsen høsten 2012, var et sjakktrekk. En ting er å bruke profesjonell kommunikasjons- ekspertise, men når Bjørn i tillegg er Norges mest erfarne PR-rådgiver innenfor turist- og besøksindustrien, har vi fått en kunnskaps- og kompetansepakke som betyr utrolig mye både for vårt selskap og for hele destinasjonen.

-Beitostølen har vært underkommunisert, men det er vi ikke lenger, og dette merker vi i alle sammenhenger, at Beitostølen har fått et utrolig sterk posisjon. Vi hadde en fantastisk vinter og en ikke mindre fantastisk sommer med rekordbesøk, og dette på Beitostølen genererer resultater for hele næringa, enten det er matvare- eller sportsbutikkene som også melder om både omsetningsøkninger og omsetningsrekorder. Like lite som det snør skispor kommer en slik utvikling av seg selv, og det er denne virkeligheten som har send oss videre i Stella-konkurransen. Nå er vi selvsagt spente på om vi kan gå helt til topps i denne prestisjefylte konkurransen, sier Atle Hovi.