Frederik Wilmann stiller på Skør’n-sykkel i Birken

Skør'n: Frederik Wilmanns nye sykkel fra Skør'n, og rytteren selv.

Skør'n: Frederik Wilmanns nye sykkel fra Skør'n, og rytteren selv. Foto:

Landeveissyklist Frederik Wilmann har inngått en avtale med Wubbo Boiten i Skørn Sykler om å sykle Birkebeinerrittet i år.

DEL

Fagernes: Den tidligere proffen for nederlandske Skill Shimano har tidligere vært i kontakt med Boiten i forbindelse med deltakelse i EM i strandsykling i 2016, men hadde ikke anledning den gangen på grunn av treningsforpliktelser. Wilmann tok igjen kontakt for et par uker siden og lurte på om det kunne bygges en sykkel som var skikkelig tilpasset traséen i Birkebeinerrittet der mesteparten av km tilbakelegges på grusveier.

– Jeg vet at han er i bra slag om dagen. Han vant en av de tøffeste etappene i «Tour de Hallingdal» som ble kjørt forbi gården vår i Slidre. Familien og jeg stod løypevakt i Slidre sentrum og så han komme forbi som førstemann. Kanskje la han merke til oss, for ikke lenge etterpå tok Frederik kontakt og lanserte spørsmålet om Birken-prosjektet, forteller Boiten.

Kjent med rittet

Wilmann har kjørt Birken flere ganger og klarer alltid å være med i teten. I 2014 vant han rittet på oppløpet. Han og Åsmund Løvik kjørte sammen over fjellet og kom samlet mot mål. Løvik fikk den gangen en liten luke etter Balletbakken, men kjørte feil rett før mål. «Sånn ønsker man ikke å vinne» uttalte Wilmann den gangen, og nå 4 år senere får han en ny sjanse til å vinne rittet på "ordentlig" måte.

– Vi har snakket om betingelsene og ble enige ganske fort. Wilmann er blant Norges råeste syklister hvis du ser på ren wattproduksjon, så sykkelen må være tilpasset til det. Tyngst mulig gir, stivest mulig ramme og hjul, lavest mulig vind- og rullemotstand og til slutt så lett som overhodet mulig. Vi endte på en «Skør’n Tjuge9i karbon 2019-ramme» som gir kontant respons ved hver tråkk. Hjulene er i fullstøpt karbon, som er de aller stiveste og lettest i verden. Krankdrev og girkassett er spesialbestilt i Tyskland, slik at han får mest mulig fart underveis på ferden. Sykkelen veier ikke mer enn 7,7 kilo, noe som nærmer seg vekten på en lett landeveisykkel. Det er akkurat det han er vant til i sin daglige sykkelhverdag. Kort sagt: Det står ikke på utstyret. Nå får vi bare håpe på god dagsform og riktig værforhold for å ta imot han som en av de første elitesyklister ved målstreken ved Håkonshall, avslutter Boiten.

Team Skørn Offroad stiller til start i Rena sentrum med fire mann på lørdag: Frederik Wilmann, Thomas Jaerson (Elite), Birger Rye (Pulje 1) og Jonas Nermoen (Pulje 2).

Ole Christian Nymoen og Stian Ulberg sykler Ultrabirken - et stibasert offroad-ritt over ca. 12 mil, som går av stabelen samme dag som vanlig Birken.

Artikkeltags