Bønder hisser seg opp over ulvemotiv på melkekartongen

Tradisjonene tro har Tine laget melkekartonger med jule-motiv. Men H-melka er ikke tatt like godt imot av alle. Foto: Tine

Tradisjonene tro har Tine laget melkekartonger med jule-motiv. Men H-melka er ikke tatt like godt imot av alle. Foto: Tine

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Flere bønder har gått ut i sosiale medier og sagt ifra at de ikke har sansen for de nye melkekartongene med julemotiv fra Tine.

DEL

(GD)På Facebook har meieriet bedt om tilbakemeldinger fra publikum. Og de har ikke uteblitt. Flere hundre personer har kommentert og nærmere 100 av dem har valgt å dele innlegget. Flere av kommentarene er negative. «Tine støtter opp om leverandørene sine, ser jeg? Har det rablet fullstendig?» skriver en bruker. «Da var det slutt på å kjøpe Tines produkter. Snakk om hån mot den norske bonden å ha ulv på melkekartongen. Skam dere!!!!!» «Tipper norske bønder er storfornøyde med juledekoren på produktet sitt» «Er det tilfelle at dette bilde er å finne på melkekartongene til Tine? Hvis det i så fall er tilfelle så forlanger jeg som produsent at det fjernes! Dette er direkte en hån mot oss som driver med husdyr og utmarksbeite i distrikts-Norge!»

Farmen-deltaker er kritisk

Den profilerte bonden Halvor Sveen, kjent fra realityprogrammet «Farmen», er også blant dem som har skrevet et kritisk innlegg på sin Facebook-side. Dette innlegget har blitt delt mer enn 1.600 ganger. «Akkurat nå kjenner jeg meg litt småforbannet. Tine har prestert å bruke ulv som motiv på juledekoren på helmelk. Synes det er greit å legge ut noen bilder av storfekalven vår som ble så hardt skadet av ulv at den måtte avlives. Dette bør vel muligens kalles skivebom? Kan gjerne deles, så flere får se galskapen.» skriver han.

Motreaksjoner strømmer inn

Etter at reaksjonene ble gjort kjent gjennom flere ulike medier onsdag kveld og torsdag morgen har det imidlertid også strømmet inn med kommentarer som roser Tine og kritiserer Sveens reaksjon. Torsdag morgen er det derfor disse som er dominerende i de to kommentarfeltene. «Her går jeg fra Q-melk til Tine, fordi dere støtter mangfold og norsk natur! Fantastisk, Tine!» skriver en bruker. «Jeg er absolutt ikke for rovdyr i Norge!! Men så mye engasjement på grunn av bilder av rovdyr på en melkekartong, ja jaggu har vi det bra her på berget om dette er noe å få hysteriske anfall for. Ta dere nå sammen da.» kan man også lese. «Itte rart det blir krig i verden når en uskyldig silhuett av en ulv skaper så mye bråk. Ja til fler rovdyr og nei til mer sau!» «Nå er vel grensa snart nådd for hårsårhet. Skal vi slutte å lese eventyret om Rødhette og ulven også da? En ulv er et vakkert dyr, den finnes her og det må vi forholde oss til, skadedyr må tas ut, men ja takk til ulvemotiv på både melkekartong og annet.» «Hvordan kommer dere dere igjennom hverdagen ? Det er en TEGNING på en KARTONG...bevares.»

Ba om tilbakemeldinger

Det var meieriselskapet selv som lanserte kartongene og ba om tilbakemeldinger på Facebook. Direktør for kommunikasjon og samfunnsansvar i TINE, Lars Galtung, sier følgende til Nettavisen, som først omtalte saken, om bakgrunnen for valg av årets motiv. – Vi har på årets julekartonger valgt å løfte opp fjøsnissen: Den snodige, lille skikkelsen som har preget norsk jul i generasjoner. Illustrasjonene understøttes av små historier som setter fjøsnissene inn i en eventyrkontekst. Hver kartong har sin egen historie som fortelles både i billedlig og tekstlig form, og handlingene utspiller seg på en TINE-gård. På helmelken har vi brukt silhuetter av norske villdyr som ulv, gaupe og ørn som naturlige illustrasjoner i historien om den norske fjøsnissen. Illustrasjonene er detaljrike som gjør at du kan oppdage nye elementer jo mer du ser på designet.

Artikkeltags