Lurt å være skrikende syklist

Det lønner seg veldig å være gild i fargene når du sykler.

Det lønner seg veldig å være gild i fargene når du sykler.

Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

En undersøkelse fra Tryg Forsikring har vist at sykkeljakker i skrikende farger halverer risikoen for å bli kjørt ned. – Dette dokumenterer den store effekten av å kle seg riktig for å synes i trafikken, sier sykkelekspert i Tryg
Forsikring, Øyvind Setnes.

Tryg Forsikring registrerer de mest alvorlige sykkelulykkene, og det er noen kjenntegn som går igjen, forteller Setnes.
- Mørke klær på syklisten, kombinert med manglende lys foran og bak på sykkelen er dessverre klassikere i vår ulykkesstatistikk, sier han.

I gjennomsnitt dør 10 syklister årlig på veiene i Norge. Mellom 400-500 syklister melder om små og store skader årlig til forsikringsselskapet.

Bli mer skrikende i trafikken
Når du hopper på sykkelen din deltar du samtidig i en kamp om oppmerksomhet i trafikken. Du har rikelig med konkurrenter. Trafikklys, skilt reklamer, fotgjengere, biler, andre syklister og mange andre kjemper om å bli sett, men det er noe du kan gjøre for å redusere risikoen. En  undersøkelse viser nemlig at syklister iført knallgule sykkeljakker kom ut for 48 prosent færre uhell der et motorisert kjøretøy var involvert, enn syklister ikledd mindre glorete farger.

– Resultatene fra undersøkelsen er helt klare, og det er ingen grunn til å vente med å handle. Alle syklister må gjøre seg mest mulig synlig, slik at de unngår å bli oversett og nedkjørt. Hvis du ikke har sykkelklær i skrikende farger i garderoben, bør du skaffe deg slike, sier Øyvind Setnes i Tryg Forsikring.

Synlighet i dagslys
Setnes har også et sykkeltips ikke alle tenker over. – Hos bilister er det påbudt med lys på dagtid. Synligheten blir større. Jeg oppfordrer alle syklister til å bruke lys på dagtid. Det gjør deg enda mer synlig. Noen ser litt rart på meg når jeg sykler med lys på dagtid, men jeg gjør alt for å bli sett. Som syklist må du "skrike" litt om oppmerksomhet. Det er bedre å overdrive litt, enn å bli en del av ulykkesstatistikken, sier Setnes.

 

Artikkeltags