Utenlandske vogntog troner på førsteplass over hva norske bilister frykter mest i trafikken. - Frykter ulykker

Valdres: Her er en semitrailer ved Løkjisberget i Lomen, som har kjørt ut av E16.

Valdres: Her er en semitrailer ved Løkjisberget i Lomen, som har kjørt ut av E16. Foto:

Møte med utenlandske vogntog troner på en soleklar førsteplass over hva norske bilister frykter mest. - Vi vet at mange kjører med hjertet i halsen i møte med vogntogene og er redde for at det skal skje ulykker, sier kommunikasjonssjef i NAF, Camilla Ryste.

DEL

Valdres/Norge: 55 prosent av de spurte trekker fram utenlandske vogntog som sin største frykt i en undersøkelse YouGov har utført for Frende Forsikring.

- Med hjertet i halsen

- Når vi ser at utenlandske vogntog kjører seg fast på fjellet med sommerdekk, stoppes i kontroller eller tar fyr i tunneler er det klart det setter spor hos folk, sier Roger Ytre-Hauge som er fagsjef på motor i Frende Forsikring.

- Vi vet at mange kjører med hjertet i halsen i møte med vogntogene og er redde for at det skal skje ulykker, sier kommunikasjonssjef i NAF, Camilla Ryste.

En NAF-undersøkelse viser at hele 72 prosent er bekymret for tilstanden til vogntog som ferdes på norske vinterveier, mens nesten halvparten (45 prosent) sier at de så vogntog som sto fast eller kjørte av veien forrige vinter.

- Dårlige dekk spiller inn

- Kontrollrutiner og godkjenningskrav er ikke like bra i utlandet som i Norge. Dårlige dekk og teknisk stand spiller inn. Det kan gjøre at bremser blir varme og i verste fall svikter når vogntoget starter nedkjøring etter en av fjellovergangene, sier fagsjefen i Frende Forsikring.

En annen faktor han trekker fram er sjåfører som ikke er vant med svingete, smale og glatte veier.

Myndighetene skjerper kravene I midten av oktober kom nyheten fra samferdselsminister Jon Georg Dale om at kravene til tunge kjøretøy skjerpes fra neste vinter. Tiltakene er blant annet økte krav til vinterdekkene og økte gebyrsatser for brudd på utstyrskrav som for eksempel kjettinger.

Mer til kontroller

20 millioner kroner bevilges til økte kontroller i vinterperioden

- Skjerpede krav til vinterdekk på vogntog og penger til flere kontroller er gode tiltak, sier Roger Ytre-Hauge.

NAF har etterlyst skjerpede lovkrav på disse områdene i lengre tid.

Tall fra Statens vegvesen viser at 18 prosent av dødsulykkene på norske veier i 2018 var kollisjoner mellom personbil og lastebil, buss eller vogntog. De to ulykkestypene som skjer oftest er møteulykker og utforkjøringer.

- At nesten 1 av 5 dødsulykker havner i denne kategorien viser hvor viktig det er å sette fokus på dette. Vi håper de nye kravene vil bidra til å få tallet ned, sier Ytre-Hauge i Frende.

Artikkeltags