Utenlandsk sjåfør fylte ulovlig anleggsdiesel

Sjåføren ble tatt i gjerningsøyeblikket.

Sjåføren ble tatt i gjerningsøyeblikket. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

En litauer fylte anleggsdiesel ved Circle K i Bagn i går, og politiet kom raskt på stedet, tilfeldigvis da NLF sin journalist var på stedet og oppdaget hendelsen.

DEL

NLF/Bagn: Det var ved Circle K i Bagn at sjåføren torsdag ettermiddag satte i gang med å tanke anleggsdiesel på sin litauiske trailer. Tilfeldigvis var Norges Lastebileier-forening også innom stasjonen og pratet med en annen sjåfør da fyllingen ble oppdaget.

Sjåføren ble overrasket da NLF fortalte at det han gjorde var ulovlig.

Politiet raskt på stedet

Bildebevis ble sikret og politiet tilkalt. I mellomtiden tok NLF en prat med sjåføren, som uttrykte at han ikke hadde noen forutsetning for å vite at dette var ulovlig.
Ikke lenge etter ankom en politipatrulje, som raskt innhentet detaljer fra NLF og sikret seg bildebevisene.

Her overrekkes bildebeviset fra NLF til politiet.

Her overrekkes bildebeviset fra NLF til politiet.


Uttrykker frustrasjon ovenfor juristene
Til tross for å ha blitt tatt på fersken og med bildebevis for hånden, kunne politibetjentene likevel ikke garantere at saken kom til å bli fulgt opp av juristene. De uttrykte tydelig frustrasjon rundt hvordan slike saker blir mottatt og fulgt opp videre i systemet, og utviste stor sympati for den norske lastebilnæringen som føler seg oversett og forskjellsbehandlet, ifølge NLF.

Derfor er dette ulovlig

Anleggsdiesel er unntatt avgift og er derfor billigere enn vanlig pumpediesel. Dette drivstoffet er imidlertid bare for bruk på kjøretøy på lukkede anlegg. Hvis det avdekkes fylling og bruk av avgiftsfri anleggsdiesel på kjøretøy som brukes på offentlig veg, skal man få et kraftig gebyr for skatteunndragelse.
NLF har lenge kritisert måten ulovlig fylling av anleggsdiesel blir fulgt opp, og ikke minst hvordan gebyrsatsene utregnes.
Norske transportører må som hovedregel betale 100 000 kroner, mens utenlandske aktører slipper unna med bare 8 400 kroner.
Dette mener NLF fører til et urettmessig konkurransefortrinn hvor utenlandske aktører kan spekulere i regelbrudd på bekostning av den norske transportnæringen.

Artikkeltags