Andektig Andsnes åpnet ballet

Stående ovasjoner: Leif Ove Andsnes mottok stående applaus fra publikum.

Stående ovasjoner: Leif Ove Andsnes mottok stående applaus fra publikum.

Været var med på notene fra første stund da det som skulle vise seg å bli en åpningskonsert som manet til de store følelsene hos publikum, gikk av stabelen på Valdres Folkemuseum fredag kveld, anført av Leif Ove Andsnes.

DEL

Med et velkjent navn – også i internasjonal målestokk – som trekkplaster, var det mange som kjente sin besøkelsestid og trakk mot Valdres Folkemuseum da det var duket for åpningskonsert for Valdres sommersymfoni, som i år jubilerer med sine 25 år.

Lydhørt publikum: Over tusen tilhørere satt stille og lyttet.

Lydhørt publikum: Over tusen tilhørere satt stille og lyttet.

Faktisk fant over tusen publikummere veien til uteamfiet på Valdres Folkemuseum denne kvelden – godt over hundre tilhørere mer enn det arrangørene selv hadde regnet med.

Lokal konsertmester

Foran et smekkfullt uteamfi ønsket kulturprofil, artist og tidligere kulturminister Åse Kleveland velkommen ved å ta stemmeprakten i bruk. Med henvisning til årets festivaltema, «vennskap», og konsertens tittel, «Å høre sammen», framførte hun «Venners vise».

Velkomstsang: Åse Kleveland tok stemmeprakten i bruk da hun ønsket velkommen.

Velkomstsang: Åse Kleveland tok stemmeprakten i bruk da hun ønsket velkommen.

Like etter at de første tonene var satt denne kvelden, kom kraftige drag med vind kastende innover Strandefjorden, ristet lett i uteamfiets glassvegger og ga første forvarsel om regn med mørke skyer i emning. En dramaturgi et operaorkester verdig. Til lyden av raslende bjørkeløv og bølgeskvulp fra Strandefjorden, var det nemlig Operaorkesteret som fikk slippe til – med festivalens egen kunstneriske leder, Guro Kleven Hagen, i front som konsertmester.

Stødig hånd: Dirigent Tabita Berglund ledet Operaorkesteret stødig gjennom to satser av Shubert.

Stødig hånd: Dirigent Tabita Berglund ledet Operaorkesteret stødig gjennom to satser av Shubert.

I takt med dirigent Tabita Berglunds håndfaste bevegelser økte de mørke skyene i tilfang, før regnet til slutt slo til. Det satte imidlertid ingen stopper for publikums opplevelse. Dekket i regnponchoer og med paraplyer over hodene sørget tilhørerne for ikke å la regnet slippe inn.

Regn ingen hindring: Regnbygene var det få som brydde seg om.

Regn ingen hindring: Regnbygene var det få som brydde seg om.

Spilte og dirigerte

Fylt til randen: Ikke mange sitteplasser var ledige i uteamfiet.

Fylt til randen: Ikke mange sitteplasser var ledige i uteamfiet.


Da Leif Ove Andsnes tok plass foran tangenter og operaorkester for å gi seg i kast med klaverkonsert nr. 20 i d-moll, K. 466, av en av tidenes fremste komponister, Wolfgang Amadeus Mozart, viste været seg etter hvert omsider fra en mer gjestmild side.

Fingerferdig: Leif Ove Andsnes lar fingrene fly over tangentene.

Fingerferdig: Leif Ove Andsnes lar fingrene fly over tangentene.

Til himmelske toner fra Andsnes’ flygel presset solstrålene seg gjennom skydekket. I tillegg til å la fingrene fly over tangentene, ledet den internasjonalt anerkjente pianisten og stjernesolisten de vel førti orkestermedlemmene stødig med fast hånd – både sittende og stående ved klaveret.

Dirigerende solist: Leif Ove Andsnes ga alt under åpningskonserten.

Dirigerende solist: Leif Ove Andsnes ga alt under åpningskonserten.

Inntil lafteveggen: Museets naturskjønne omgivelser forsterket opplevelsen.

Inntil lafteveggen: Museets naturskjønne omgivelser forsterket opplevelsen.

Med regnponchoene pakket ned i sekken, kunne publikum nyte en pause i solskinnet, før det i konsertens andre del ventet en real «drømmereprise». Operaorkesteret fortsatte, under ledelse av Tabita Berglund, på Shuberts «ufullendte» symfoni, symfoni nr. 8 i h-moll, før Leif Ove Andsnes igjen entret scenen til stor jubel for framførelsen av nok en klaverkonsert av Mozart, klaverkonsert nr. 21 i C-dur, K. 467.

Tett på: Stjernesolistens flygel sto midt blant orkestermedlemmene. Konsertmester, på Andsnes venstre side, var Guro Kleven Hagen.

Tett på: Stjernesolistens flygel sto midt blant orkestermedlemmene. Konsertmester, på Andsnes venstre side, var Guro Kleven Hagen.

For andre gang denne kvelden, fikk publikum se mesteren i aksjon i gnistrende samspill med Operaorkesteret. Andsnes tar hele kroppen i bruk i fullførelsen av sitt musikalske forsett og måtte selv tørke noen svetteperler fra pannen etter kraftanstrengelsen da siste sats var fullført under åpningskonserten, som definitivt var en jubilant verdig.

Artikkeltags