Nivå 3 i spansk og studietur til Salamanca

Bakerst fra venstre: Elias Rying, Ørjan Vilhelmshaugen, Sander Svanheld og Sander Eltun.
Fremst til venstre Hilde Lyshaugen, Marit Andrisdotter Kvam, Lærer Carolina Olivares Aanensen, Hanne Sletten Alfstad, Mari Rønning Nygård, Ingrid Opheim og Jan Magne Almenning.

Bakerst fra venstre: Elias Rying, Ørjan Vilhelmshaugen, Sander Svanheld og Sander Eltun. Fremst til venstre Hilde Lyshaugen, Marit Andrisdotter Kvam, Lærer Carolina Olivares Aanensen, Hanne Sletten Alfstad, Mari Rønning Nygård, Ingrid Opheim og Jan Magne Almenning. Foto:

Av

Valdres Vidaregåande skole tilbyr for første gang dette skoleåret, fremmedspråk nivå 3 i spansk som programfag på Vg3. Personlig mener faglærer ved Valdres vgs, Carolina Olivares Aanensen at absolutt alle som ønsker fremmedspråk på ungdomsskolen skal få fremmedspråk.

DEL

Valdres: – Skolene må kjempe for at tilbudet forblir og være stolte over at flere velger spansk, og ser hvor viktig det spanske språket er i verden. Det er også viktig å informere elevene om at fagvalget på ungdomstrinnet har betydning for deres valgmuligheter på studiespesialisering og idrettsfag, sier Aanensen.

undefined

Utfordrende

Å lære et annet fremmedspråk er utfordrende på mange måter, men det å kommunisere muntlig er kanskje det som krever aller mest øvelse, derfor velger Valdres Videregående skole å sette litt ekstra fokus på det å snakke på spansk. Elever som går på dette utdanningsprogrammet, SPANSK NIVÅ 3, deltok på en tur til Spania i uke 39. Turen gikk til Salamanca fra 23.-29. september.

undefined

Samarbeidsprosjekt

Dette er et samarbeidsprosjekt mellom Gjøvik, Lillehammer, Nord- Gudbrandsdal, Gausdal, Hadeland og Valdres. Til sammen reiste 40 elever og tre lærere. Prosjektet er i stor grad finansiert av Oppland fylkeskommune. Elevene bodde hos vertsfamilier, fikk 20 timer intensiv spansk undervisning som ble tilpasset elevens nivå, og fikk en opplevelse for livet. Spansk er nøkkelen til et mangfold av kulturelle og litterære uttrykk i spansktalende land, dette fikk elevene oppleve i Salamanca.

Byen ligger i delstaten Castilla y León i nordvestre Spania, grenser til Portugal og er den tredje største byen i provinsen. Elevene besøkte Spanias "gylne by" som er rik på arkitektonisk, religiøse og gastronomisk kultur. De fikk bl.a. beundre La Casa de las Conchas (skjellhuset) , Plaza Mayor fra 1700-tallet og katedralen som er en hyllest til renessansearkitektur og gotisk stil.

undefined

Fornøyd

Faglærer, Carolina Olivares Aanensen er svært fornøyd med turen og føler at gruppa har kommet enda tettere sammen.

– For å bli en bedre lærer trenger jeg elever som er med på å utvikle meg. Jeg er evig takknemlig for å ha opplevd en slik tur med elevene mine. De gjør meg bedre, det er det som er motivasjonen her. Å se utviklingen, fremgang og se at elevene kjenner seg viktige. Det er det som gjør lærerjobben så betydningsfull, sier Carolina Olivares Aanensen.

Artikkeltags