Turistene vil til Valdres

Ifølge SSB hadde regionene en vekst på 4,6 % sammenlignet med 2017 og totalt nærmere 640.000 kommersielle gjestedøgn.

Ifølge SSB hadde regionene en vekst på 4,6 % sammenlignet med 2017 og totalt nærmere 640.000 kommersielle gjestedøgn. Foto:

2018 ble nok et positivt reiselivsår for Valdres. Ifølge SSB hadde regionene en vekst på 4,6 % sammenlignet med 2017 og totalt nærmere 640.000 kommersielle gjestedøgn.

DEL

Valdres: – Dette er et imponerende resultat, og den prosentvise veksten ligger godt over landsgjennomsnittet på 1,5 %, sier reiselivssjef i Visit Valdres, Merete Hovi.

Flest nordmenn

Hele 83 % av de tilreisende til Valdres, og som overnatter på hotell, camping eller i hytte, er nordmenn. På det utenlandske markedet er det Danmark som både er størst og økte mest i 2018 med hele 18,6 %. Deretter følger Nederland, Tyskland og Sverige.

– Andelen internasjonale gjester er forholdsvis lav i forhold til våre naboregioner, men har økt jevnt og trutt de siste årene. Gjennom salgsorganiseringen Mountains of Norway, jobber vi nå aktivt med å få flere utenlandske nisjeoperatører fra nærmarkeder som Tyskland, Nederland og Storbritannia til å få øynene opp for våre unike fjellopplevelser, sier Merete Hovi.

Mountains of Norway er et salgssamarbeid som ble etablert av Visit Valdres, Nasjonalparkriket Reiseliv og Visit Geilo i 2017.

Helårsfokus og bærekraft

Det er fremdeles sommermånedene (juni, juli og august) som dominerer gjestedøgnstatistikken i Valdres, og utgjør nesten 44 % av totalen for året. Enkelte perioder i vintersesongen, som vinterferien og påsken, er også godt belagt, men ut over dette er det et stort potensial for vekst; både i vintermånedene og måneder som mai og oktober.

– Vi er godt kjent med at sommeren, spesielt juli, er perioden med mest trafikk. Derfor er det viktig å opprettholde sommersesongen, samtidig som vi jobber med å utvikle oss ellers i året, sier Hovi.

Utvikling av produkter og opplevelser som skal gi Valdres mer helårig attraksjonskraft, er en av hovedmålsettingene gjennom arbeidet med å få Valdresregionen merket som bærekraftig reisemål.

– Da bygger vi Valdres som et enda sterkere helårs reisemål. Flere besøkende gjennom hele året vil også gi muligheten for flere helårs arbeidsplasser, avslutter Merete Hovi.

Artikkeltags