– Dette skjer med Vang som base

Ny hverdag: Verkstedet ved Vang Auto-Service er siste året totalrenovert. Det har gitt mekkegutta Christer Fredriksen (t.v.) og Ivar Jonny Søndrol en lys og trivelig arbeidsplass.

Ny hverdag: Verkstedet ved Vang Auto-Service er siste året totalrenovert. Det har gitt mekkegutta Christer Fredriksen (t.v.) og Ivar Jonny Søndrol en lys og trivelig arbeidsplass.

De tre Wangensteen-brødrene, Arve, Rune og Ståle, er i ferd med å lykkes med å skaffe Vang Auto-Service flere og trygge bein å stå på framover.

DEL

Vang: Det er flere år siden de erkjente at det neppe var liv laga aleine å drive verksted og bilberging lokalt om man ville trygge framtida og skape arbeidsplasser. Nye og bedre veger gir nødvendigvis heller ikke økt framtidig vekst for bilbergingsfeltet. Derfor tok man noen strategiske valg, blant anna å vokse på salg og service av snøscootere og ATV, som er en betydelig artikkel i Norge. Salg av bilbergere har kommet samtidig med dette og de har grepet nisjen som dette året altså har gjort dem til Norges største forhandler for bilbergere.

– Ja, vi er fornøyd med at dette har latt seg gjøre med Vang som utgangspunkt. Vi har bevist at man faktisk ikke trenger å ligge i en by for å håndtere dette, sier daglig leder i Vang Auto-Service, Arve Wangensteen.

Et annet valg de også tok var å posisjonere seg sterkere på bilberging, særlig med vekt på berging av tungbiler der firmaet har kompetanse tilbake til midt på 1970-tallet da faren Nils Wangensteen starta opp.

I dag har Vangsgutane et omfattende distrikt for bilberging. Det starta på slutten av 1990-tallet da de fikk hånd opp Årdal og Lærdal. Nå dekker de E16 fra Einang i Vestre Slidre til Stalheimskleiva i vest, videre Hemsedalsfjellet og Hallingdal helt ned til Bromma, store deler av Hardangervidda, hele Hol – Aurland og utover Sognefjorden på sommeren.

Mye av dette vet vi er krevende vegstrekninger spesielt på vinterstida. Nytt er også at de nå har leid plass i det tidligere Bama-lageret på Gol for lagring av kjøl- og frysevarer i tilfelle bergingsaksjoner der last må sikres.

– Det er stadig nye krav til både utstyr og utførelse, og det betyr av vi må henge på, sier en entusiastisk daglig leder, Arve Wangensteen. Han har dagen og hendene fulle med å håndtere telefoner og kundeavtaler.

Den korte stunda avisa Valdres var innom tirsdag var tida besatt med å ta telefoner fra både Italia, Tyskland og Polen. Ekstra krevende kom en bergingsaksjon i Lomen mandagskvelden til å bli ettersom det polske selskapet hadde problemer med å gjøre opp for seg. Det er blant anna noe av hverdagen for bilbergerne med base Vang i Valdres.

Artikkeltags