Andrea og Siri knekte læringskoden

Gode resultater: Andrea Skattebo (t.v.) og Siri Bråten Øye ble ferdige på videregående i vår. Begge har oppnådd gode resultater i løpet av de tre årene de har gått på Valdres VGS.

Gode resultater: Andrea Skattebo (t.v.) og Siri Bråten Øye ble ferdige på videregående i vår. Begge har oppnådd gode resultater i løpet av de tre årene de har gått på Valdres VGS.

Artikkelen er over 2 år gammel

Det er ikke lenge siden tredjeklassingene ved Valdres videregående skole hadde avslutningsseremoni. Avisa Valdres har snakket med to elever som gikk ut av videregående med svært solide vitnemål.

DEL

Valdres: Noen elever leser og leser, uten at de føler at det gir noe store utslag på karakterene. Andre ser ut til å klare å balansere sosiale aktiviteter, fysisk aktivitet og skole på en måte som virker overnaturlig.

Andrea Skattebo (18) fra Fagernes, og Siri Bråten Øye (19) fra Slidre klarte å finne en balansegang på videregående som ga svært gode skoleresultater.

Begge sier at de har tatt det faglige på skola relativt lett, men det er ingen tvil om at karakterene til de to Valdres-jentene ikke har kommet gratis.

22 seksere

I løpet av tre år på idrettslinja presterte Andrea Skattebo å få 22 seksere på vitnemålet. Gunnar Slaatto, avdelingsleder og eksamensansvarlig på Valdres VGS, er svært imponert over Andrea sitt prestisjetunge vitnemål.

– Andrea sitt vitnemål er nok et av de beste resultatene i skolen sin historie, sier Slaatto.

Andrea syns det er stas å få bekrefta at det hun har jobbet for har gitt resultater. Hun sier at hun verken har følt på noe press heimefra, fra medstudenter eller fra lærerne.

– Jeg har nok alltid hatt et indre driv som har grunnet i det at jeg vet at jeg kan få det til, sier Skattebo.

Andrea forteller at hun har satt pris på at det har vært et klassemiljø der det har vært lov til å lykkes.

– Vi har alltid unt hverandre å gjøre det bra, sier hun.

– Legg bort mobilen

Mobiltelefon kan være en elevs største konsentrasjons-vampyr. Med en skjerm i sidesynet som stadig vekk lyser opp, så er det ikke rart om man mister fokus. Et av Andreas tips til andre elever er å legge mobilen bort, slik at man ikke blir forstyrret.

– Da tar skolearbeidet 1 time i stede for 2 timer, sier Andrea.

Andrea nevner at hun fikk gjort mye av skolearbeidet i skoletida, og at det har hjulpet hun å følge med i timene.

– Det kan være vanskelig å følge med i timene i fag som man ikke er så glad i, men man har veldig mye igjen for det etterpå, sier Andrea.

– Ikke så glad i å lese

Siri Bråten Øye fant alternative måter å lære seg fagstoffet på i løpet av de tre årene hun gikk på studiespesialisering.

– Jeg er nok ikke den som er mest glad i å lese. Jeg lærte mye mer av å diskutere faget med andre, og ved å følge med i timene, sier Siri.

Siri forteller at hun er glad i politikk- og samfunnsfaglige fag, og at læringa har gått lettere i de fagene hun har hatt interesse for. I likhet med Andrea har ikke Siri følt noe press, men hun vet at andre har det.

– Jeg vet at andre elever har følt på et press om å gjøre det bra. Jeg tror det er viktig å huske at alle har sine individuelle mål, og så lenge man gjør sitt beste så er det bra nok, sier Siri.

Hun legger til at læringa ofte øker i takt med trivselen, og at engasjerte lærere og gode venner øker motivasjonen for å gjøre det bra.

Har planen klar

Siri har planen klar for hva hun skal kaste seg ut i til høsten. Hun skal starte på en bachelor i «Internasjonale studier» ved Universitetet i Oslo.

– Jeg tror at det blir veldig bra, jeg er klar for å komme meg videre, sier Siri.

Siri syns det er både betryggende, og godt å vite at hun har et vitnemål med gode resultater med seg videre.

– Det er betryggende å ha et bra vitnemål til man skal videre på universitet. Nå har jeg muligheta til å komme inn på det jeg har lyst til, sier Siri.

Andrea sier at hun er litt usikker på utdanningsvalget, men at hun tror at valget faller på en bachelor i «Idrett, fysisk aktivitet og helse» i Sogndal.

– Jeg tror jeg skal starte der, så ser jeg hva det bringer. Det er mulig at jeg ender opp som idrettslærer etter hvert, sier Andrea tankefull.

Andrea har alltid hatt en stor interesse for idrett, både faglig og aktivitets-messing.

Mange baller i lufta

I enkelte perioder har det blitt litt mye for Fagernes-jenta. I tillegg til å stå keeper for Valdres FK sitt damelag, så har Andrea (hold pusten) vært tillitsvalgt i tre år, vært med på et internasjonalt prosjekt til Spania, sittet i Operasjons Dagsverk sin komité, og vært elevrådsleder det siste året.

– Jeg har nok litt vanskeligheter for å si nei. Når ingen andre har tatt på seg ting så har jeg ofte tenkt «ja ja det har jeg ikke prøvd før», sier Andrea med et smil om munnen.

Selv om det har vært hektisk i perioder, så ser Andrea på de ulike oppgavene hun har hatt som lærerike og givende. Men, er det en ting som er sikkert og visst, så er det at Andrea ikke liker å gjøre ting halvvegs.

– Jeg klarer ikke å gjøre ting halvvegs. Hvis jeg melder meg til noe så må jeg vite at jeg kan gjøre det 100 %, sier Andrea.

Rektor ved Valdres Videregående skole, Kari Elisabeth Rustad, sier at Andrea har vært en god leder av elevrådet.

– Andrea har brukt tid og ressurser på en veldig god måte, konstaterer Rustad.

Ansvarsbevisste

Det ser ikke ut til at multitasking har blitt Valdres sin nye folkesykdom enda. I så fall gir det ikke negativt utslag på karakterene ved Valdres VGS.

– Gjennomsnittskarakteren ved Valdres videregående skole har vært økende de siste årene, sier rektor.

Det er også en økende andel elever som fullfører og består Valdres VGS. Rektor Kari er generelt fornøyd med elevene som har gått på Valdres videregående de siste årene.

– Jeg har opplevd elevene som ansvarsbevisste, og at det har vært en elevgruppe som ønsker å gi noe av seg selv, sier Rustad engasjert.

- Vi er ulikt anlagt

Det er ingen tvil om at det har vært mange dyktige elever som har jobba godt ved Valdres videregående de siste årene. Individuelle forskjeller skaper forskjeller i karakterskalaen, men karakterene sier ikke direkte noe om hvor mye noen har jobbet med fagene.

– Noen kan ha jobbet like mye i et fag for å få en 2'er, som noen som fikk en 6'er, sier Kari.

– Jeg har stor respekt for de med lavere karakterer. Vi er alle ulike anlagt, og det er viktig å huske på, avslutter rektoren.

Artikkeltags